Vi köpte nytt hus i oktober byggt 1977. Eftersom det var mögel i golvet så visste vi att vi skulle lägga in ventilerat Nivell golv för att "framtidssäkra" vår platta-på-mark och genom det fick vi ytterligare en mekanisk fläkt eftersom det redan var mekanisk frånluft i huset.

Det hade inte gjorts någon radonmätning i huset eller grannar heller så vi beställde en snabbmätning i oktober när vi flyttade in för att hinna åtgärda och göra en ny långtidsmätning sen.

Korttidsmätningen visade på 320 uS i nedre våningen (med Nivell golv) och 680 uS uppe. Det var ju allt annat än glädjande siffror så jag började undersöka sanering och kostnader etc. Jag lärde mig då att radon (för oss icke-rökare) inte är särledes farligt men att det behöver åtgärdas.
Vidare fann jag att för att ansöka om bidrag för sanering så måste man ha gjort en långtids (=riktig) mätning. Nu var vi redan inne i december så vi visste att det inte fanns tid för en ny mätning+åtgärd+ännu en mätning så vi tänkte kort och gott att vi gör en långtidsmätning nu i år och sen åtgärdar vi efter det för att göra en ny långtidsmätning fäljande höst.

Nu läste jag här på forumet och på andra ställen att tillluft ofta är för dåligt justerad och vi hade bara tillluft i "källardelen" som ligger i den bakersta suterrängdelen av huset. Jag lärde mig att radon oftast förekommer i större mängder i dessa utrymmen och eftersom vi bara hade tillluft där så sög vi ju i så fall in radonet i resten av huset.

När jag rev väggar för att bygga nytt badrum där det fanns utsug passade jag på att lägga ett eget utsug för källardelen. Sen kollade jag upp tillluft för det flöde vi hade från vår mekaniska ventilation och Nivellgolvet. Jag lade till en tilllufts (80mm) per 25 m[SUP]2[/SUP] eller minst en i varje rum förutom kök och badrum då förstås.
Det blev totalt 8 nya ventiler eftersom det inte fanns någon alls sedan tidigare.

Efter dessa åtgärder startade vi en ny långtidsmätning.

Resultatet efter 2½ månads mätning visar nu att vi har ett årsmedelvärde på nedreplan på 100 uS och på övre plan 120 uS.

Kostnaden var ju inte stor, 8 nya ventiler och så ett utsug och lite ventilrör. Arbete har jag ju dock lagt ner en del eftersom tre av väggarna var betong där ventilerna skulle in och övriga i lättbetong.

Även om jag inte själv är speciellt orolig för radon känns det ändå bättre att säga go'natt till döttrarna nu och veta att de andas helt "riskfri" luft. :)

Så, se över din ventilation och tilluft, det kan vara så enkelt!

Mvh,
Anders

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Ja man vill ju inte ha radondöttrar.

Men om de är de enda döttrarna man har?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.