Vet inte riktigt hur jag skall förklara detta på ett begripligt sätt.
Håller på och gör om ett kök i en brf lägenhet och vill sätta en gipslåda över köksskåpen samt en innervägg för att bygga in kyl & frys som båda (gipslåda & innervägg) kommer i vägen för inloppet till imkanalen. Undrar således om det är några förhinder att koppla typ spirorör till imkanalen genom gipslådan och flytta ventilationsinloppet till någonstans på gipslådan?
Om det går,måste spirorören isoleras med nätmatta? Inspektionslucka för framtida OVK? Rensningspliktig, T-rör?
Får inte koppla köksfläkt direkt till imkanalen så det blir kolfilter.
Kan försöka ordna någon slags ritning om jag inte gör mig förstådd
Håller på och gör om ett kök i en brf lägenhet och vill sätta en gipslåda över köksskåpen samt en innervägg för att bygga in kyl & frys som båda (gipslåda & innervägg) kommer i vägen för inloppet till imkanalen. Undrar således om det är några förhinder att koppla typ spirorör till imkanalen genom gipslådan och flytta ventilationsinloppet till någonstans på gipslådan?
Om det går,måste spirorören isoleras med nätmatta? Inspektionslucka för framtida OVK? Rensningspliktig, T-rör?
Får inte koppla köksfläkt direkt till imkanalen så det blir kolfilter.
Kan försöka ordna någon slags ritning om jag inte gör mig förstådd
Gjorde ganska precis som du beskriver att du vill göra i min förra lgh, ingen klaga.
Dock ska man fråga om lov gällande ventilationen eftersom den tillhör bostadsrättsföreningen.
Har du en kåpa idag ? i så fall måste det nya grundflödet förmodligen justeras in så det blir ett jämt flöde i hela huset.
Förmodligen får du inte koppla in en tryckande (vanlig) köksfläkt till systemet, men det finns avsedda
kåpor att tillgå för just sådan system, oftas kallas dem spjällkåpor eller timerkåpor.
Hoppas det gav dig svar på några av dina frågor.
/R
Dock ska man fråga om lov gällande ventilationen eftersom den tillhör bostadsrättsföreningen.
Har du en kåpa idag ? i så fall måste det nya grundflödet förmodligen justeras in så det blir ett jämt flöde i hela huset.
Förmodligen får du inte koppla in en tryckande (vanlig) köksfläkt till systemet, men det finns avsedda
kåpor att tillgå för just sådan system, oftas kallas dem spjällkåpor eller timerkåpor.
Hoppas det gav dig svar på några av dina frågor.
/R
Om du inte kopplar spiroröret till köksfläkten (=brandrisk) så behöver du troligen inte klä med nätmatta.J-O skrev:
Däremot måste du anordna renslucka som är lätt åtkomligt.
Ofta har sotaren behörighet för OVK. Ring och kolla med dom vad som gäller.
Tack för svaren!
Klypert, nej, Har tidigare suttit en kolfilterfläkt och öppet rakt in till imkanalen
Och här en (bedrövlig) ritning på hur det ser ut nu och hur jag vill få till det:
Roland, Så om man koppar köksfläkten in i spiroröret måste det brandisoleras?
Även om min lägenhet räknas som en egen brandcell?
Klypert, nej, Har tidigare suttit en kolfilterfläkt och öppet rakt in till imkanalen
Och här en (bedrövlig) ritning på hur det ser ut nu och hur jag vill få till det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Roland, Så om man koppar köksfläkten in i spiroröret måste det brandisoleras?
Även om min lägenhet räknas som en egen brandcell?
Ja, definitivt. Det är brandrisken köksfläkt kontra köksinredningen som gör det.
Men kolla alltid med sotaren det är till syvende och sist han som avgör.
Du vet väl att det är inte bara BRF utan också sotaren som skall godkänna en inkoppling på imkanalen?
Men kolla alltid med sotaren det är till syvende och sist han som avgör.
Du vet väl att det är inte bara BRF utan också sotaren som skall godkänna en inkoppling på imkanalen?
Tack.
Nu kommer jag ju inte koppla in någon köksfläkt direkt i imkanalen, men skall givetvis kolla med BRF först och främst, och därefter får någon fackman lösa ventilationen. Vill mest i det här läget kolla om det är genomförbart eller om man blir tvungen att överge planen.
Nu kommer jag ju inte koppla in någon köksfläkt direkt i imkanalen, men skall givetvis kolla med BRF först och främst, och därefter får någon fackman lösa ventilationen. Vill mest i det här läget kolla om det är genomförbart eller om man blir tvungen att överge planen.
Det ser ut som en självdragskanal. Den får du inte ersätta med ett spiro rör utan att du behåller den fria arean som hålet har fullt öppet. Borde suttit en vridbar lucka i bef. kanal så att du kan reglera självdraget med.
Tack för svaret.Tjoa skrev:
Självdrag, ja.
Så det betyder att jag måste ha en anslutningsplåt, spirorör eller en rektangulär kanal i minst samma dimension som ingångshålet till kanalen, jag får alltså inte minska dimensionen?
Klicka här för att svara