5 399 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Luftcirkulation mellan rum i källare
Vi hade tänkt att fixa till ett pojkrum i källaren. Idag är det ett väldigt eftersatt "gästrum", ja det är det enda rum vi inte renoverat sen vi flyttade in. Två av rummets väggar är ytterväggar medans de andra två går mot en grov/källaringång/hall och mot gillestuga. I dagsläget så är den enda dörren in till rummet från hallen. Tanken är att vi ska ta upp ett hål i väggen mot gillestugan för att på så sätt "binda ihop" det här rummet med de övriga rum i huset som vi använder. Samtidigt sätter vi igen den gamla dörren
Det här rummet har en luftventil i en av ytterväggarna samt ett litet fönster (kanske 50 högt) längst upp i taket på den del av källaren som är ovan jord. Under fönstret sitter ett element.
Känslan säger mig att eftersom det här kommer bli ett pojkrum så kommer dörren oftare vara stängd än öppen. Därför funderar jag på om man i samband med att man sätter in dörr även ska försöka sätta in nån ventil mellan gillstugan och den här rummet? Vet inte riktigt varför jag funderar över de men känslan är väl att en sån lösning skulle ge bättre cirkulation i rummet.
Som jag ser det finns det mer eller mindre avancerade alternativ. Här är några
1. Se till att dörren in till rummet har en liten glipa längst ner (1-2 cm?)
2. Gör hålet för dörren lite högre än vad själva dörren är och sätt helt enkelt nån typ av galler ovanför dörren som ventilation
3. Har sett att det finns fläktar som kan känna av temperaturskillnader och då pumpa luft mellan två rum. I gillestugan finns en braskamin, även om vi inte eldar i den ofta så kan det vara en ide att sprida värmen när man väl har den i gillestugan. Dock så går väl en sån här fläkt bara när det är temperaturskillnader och kanske inte bättrar på cirkulationen generellt.
Några ideer om vad vi ska göra? Ska vi skita i det helt och lita på att luftventilen i ytterväggen ser till att det blir hyfsad luft i rummet? Eller ska vi på nåt sätt tvinga luften att cirkulera, med eller utan fläkt, mellan rummen?
Det här rummet har en luftventil i en av ytterväggarna samt ett litet fönster (kanske 50 högt) längst upp i taket på den del av källaren som är ovan jord. Under fönstret sitter ett element.
Känslan säger mig att eftersom det här kommer bli ett pojkrum så kommer dörren oftare vara stängd än öppen. Därför funderar jag på om man i samband med att man sätter in dörr även ska försöka sätta in nån ventil mellan gillstugan och den här rummet? Vet inte riktigt varför jag funderar över de men känslan är väl att en sån lösning skulle ge bättre cirkulation i rummet.
Som jag ser det finns det mer eller mindre avancerade alternativ. Här är några
1. Se till att dörren in till rummet har en liten glipa längst ner (1-2 cm?)
2. Gör hålet för dörren lite högre än vad själva dörren är och sätt helt enkelt nån typ av galler ovanför dörren som ventilation
3. Har sett att det finns fläktar som kan känna av temperaturskillnader och då pumpa luft mellan två rum. I gillestugan finns en braskamin, även om vi inte eldar i den ofta så kan det vara en ide att sprida värmen när man väl har den i gillestugan. Dock så går väl en sån här fläkt bara när det är temperaturskillnader och kanske inte bättrar på cirkulationen generellt.
Några ideer om vad vi ska göra? Ska vi skita i det helt och lita på att luftventilen i ytterväggen ser till att det blir hyfsad luft i rummet? Eller ska vi på nåt sätt tvinga luften att cirkulera, med eller utan fläkt, mellan rummen?
Den enda ventilation som finns i källaren är 4-5 väggventiler. "Självdrag" gissar jag?
Med överluft menas att det ska tryckas in luft i det rummet (som har friskluftsventil)? Dvs fläkten ska ta luft från gillestugan (som dels har en friskluftsventil den också samt en trappuppgång till entreplanet) och flytta luften till det här gästrummet? Eller ska det räcka med en väggventil och sen hoppas att friskluftsventilen fixar självdrag?
Med överluft menas att det ska tryckas in luft i det rummet (som har friskluftsventil)? Dvs fläkten ska ta luft från gillestugan (som dels har en friskluftsventil den också samt en trappuppgång till entreplanet) och flytta luften till det här gästrummet? Eller ska det räcka med en väggventil och sen hoppas att friskluftsventilen fixar självdrag?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Överluft är luftväxlingen mellan rummen.
Eftersom det inte finns någon frånluft i det nya sovrummet så måste ju dess behov av frånluft föras över till ett annat rum med frånluft via överluft.
Har ni panna kvar som sköter frånluften i källaren?
Tvättstuga? Där ska det normalt också finnas frånluft.
Överluft via tröskeln fungerar också, med risk för att det upplevs som att "det drar vid golvet". I synnerhet om det är i källarplan utan golvvärme.
Eftersom det inte finns någon frånluft i det nya sovrummet så måste ju dess behov av frånluft föras över till ett annat rum med frånluft via överluft.
Har ni panna kvar som sköter frånluften i källaren?
Tvättstuga? Där ska det normalt också finnas frånluft.
Överluft via tröskeln fungerar också, med risk för att det upplevs som att "det drar vid golvet". I synnerhet om det är i källarplan utan golvvärme.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden