P
Hejsan,

Jag har köpt ett hus från -54. på 86 + 86 m2, värms upp av fjärvvärme, vattenelement och golvvärme i källaren. Ventilationen i huset var obefintlig. Så jag har nu monterat följande:

- Spaltventil/ tilluftsventil i vardera fönster i sovrummen (2st sovrum) Ingen frånluft,
- Spaltventil/ tilluftsventil fönster i vardagsrummen, där de står en kamin med spjället öppet (fungerar de som frånluft då man inte eldar?)

- Montrade en paxfläkt på toaletten som är i mitten av huset, inställd på fukt samt konsant låg drift.
- Källaren har 4st tilluftventiler (talrik) ingen frånluft.
- Köket har en frihängade fläkt som bara går under matlagning.

Hur vet man om man har tillräckligt med ventilation? Jag kommer elda i kaminen ibland samt att jag ska ha en vedeldad bastu i källaren i framtiden. Om jag skulle välja FTX system i framtiden, hur fungerar de i samband med eldning?

Tacksam för svar // Kl8

Redigerat av moderator:
Har du någon imma på fönstren någon gång (förutom närmsta meterna från spisen vid långkok)? Då har du dålig ventillation.

Varenda kanal som går upp genom yttertak fungerar (mer eller mindre bra) som självdragsfrånluftskanal.
Spaltventiler på markplan kommer i bästa fall fungera som tilluft.
Ventilerna i källaren kommer att fungera som tilluft.

I ett källarhus med självdrag så får man tyvärr upp den dåliga källarluften i markplan.

För att få bra inomhusmiljö så är det (F/FT/)FTX som gäller.

Jag rengjorde våra frånluftskanaler för någon vecka sedan med hjälp av en roterande viska, det blev några liter med damm som samlades vid frånluftsfiltret i FTXaggregatet. Ventillation installerades hösten -09, mao är systemet fem år gammalt. Ska ta tilluftskanalerna framöver, men måste ändra om lite så att jag tillfälligt kopplar tilluftskanalerna på frånluftsingången på aggregatet, så att inte allt dam hamnar inne.

Edit:
Kan tillägga att vi har en kamin vi eldar i, det är inga problem.

Dom som har bara frånluftsfläkt eller frånluftsvärmepump kan ha problem att främst tända i en kamin. En del som har F/FT/FTX kan inte ha köksfläkten igång samtidigt som dom tänder en brasa, anledningen är att det blir för stort undertryck. För att motverka det så kan man installera separat tilluftskanal till kaminen, om den har ingång för det.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Tack för bra svar! Jag har ingen imma på fönstrena, och även i badrummet efter lång dusch försvinner imma från spegeln och fönstret inom 10 min (har ju iof pax där)

Källaren är dränerad och golvvärme så jag upplever ingen dålig luft där. "Spaltventilerna på markplan kmr i bästa fall fungera som tilluft" - vad menas med detta? Bör jag montera annan form av tilluftsventil om jag väljer att ha självdrag i huset?

Mvh /kl8

Gällande spaltventilerna i markplan så finns det risk att dom inte gör någon nytta pga ventilerna i källaren, alltså den luftmängd som åker ut genom frånluftsventilerna/kanalerna i markplan ersätts till xx% med luft från källaren, ju mer luft som kommer från källaren ju mindre kommer in genom spaltventilerna i markplan.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Aha, okej. Jag har trots fullt öppna ventiler ett ganska stort undertryck i huset vilket gör de svårt att tända brasa ibland. Bör jag montera fler tilluftsventiler? Enda frånluften är ju som sagt paxfläkten som går kontinuerligt på låga varv...

P
Hur fungerar de med FTX? Sköter den all till och frånluft, var tar den luft från? Pluggar jag då alla andra in/utångar förutom köksfläkt och kamin?

Vad är ett rimligt pris för FTX system ink installation för ett 90m2 + 90m2 (källare) hus?

/kl8

FTXen sköter all luftombyte inne. Alla befintliga ventillationsöppningar (förutom imkanal (köksfläkt), eldstäder) stängs/isoleras.

Uteluft tas utifrån, passerar filter, passerar värmeväxlare, har nu blivit tilluft.

Tilluft blåser man in i vardagsrum, gillestuga, kontor, sovrum.

Frånluft tar man från kök, badrum, toa, klädkammare, förråd, tvättstuga, matkällare och andra rum med "dålig"/fuktig luft. Frånluften passerar filter innan den går genom värmeväxlaren (för att inte växlaren ska sättas igen av smuts/fett), nu har frånluften blivit avluft.

Avluften släpper man ut en bit ifrån uteluftintaget för att minska risken på rundgång av luften.

Vi betalade ca 90 kkr installerat och klart, huset är enplan med källare 100+100.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Ok, tack! Får man ett mkt bättre källarklimat med FTX? Känner FTX systemet av om man gör en brasa och släpper på, av sig själv mer tillluft? 90tusen efter rot?

Vet ej om det finns något system som känner av att man eldar.
Vi har fått bättre inomhusmiljö i hela huset efter att vi installerade FTXen.
Kommer inte ihåg om det var innan eller efter ROT, det är fem år sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.