Huset har tidigare haft självdrag men nu har vi plastat och tilläggsisolerat hela huset och då känns det som att det kan vara bra att dra in mer ventilation.

Det är en enplansvilla och tänkte sätta vanliga ventiler för inluft i sovrummen, 3st.
Sedan mekanisk utluft från båda toaletterna, tvättstuga, garderob (mindre rum) samt i vardagsrum. Kök blir på en egen kanal då vi sätter en kanalfläkt på övriga. Eller kan man köra köksfläkt på samma?

Låter detta vettigt? Fått lite olika bud när jag pratat med ventgubbar.

Svärfar hade en ide om att ta luften (om man inte har kök på samma) och dra in till garage för att inte elda för kråkorna men det röret blir runt 9m långt och jag misstänker att en hel del värme försvinner på vägen även om det isoleras? Värmeväxlare får vi nog inte upp på vinden då luckan är för liten.

Är det stor vinning på att försöka återvinna luften? Uppvärmning sker idag med bergvärme.

Alla synpunkter mottages tacksamt! :)

Åsa Lund
Kolla med vent-gubben och säg att du vill dra in FTX

Som tidigare, snacka med en ventgubbe.

Men ja du bör fixa forcerad frånluft om huset nu är plastat annars också för den delen. Frånluft har du i skitiga utrymmen som bad och kök. Inte i vardagsrum där ska du ha tilluft. Köksfläkten får inte gå på övriga husets ventilation.

De där med garaget har jag hört förr. Jag hade dock inte gjort så eftersom det tillför garaget en massa fuktig luft.

Fukten i garaget är en tanke!

Ang FTX, vill man verkligen ha det i ett gammalt hus då? När man läser verkar det som att de flesta menar på att det verkligen ska vara tätt då. Och även om vi plastat så kommer det nog inte vara som ett nybygge samt att kostanden för den installationen blir något annat. Tanken är att göra detta själv i den mån det går.

Har man redan bergvärme är nyttan med energiåtervinning via FTX väldigt begränsad. Skulle inte satsa på det om det inte finns andra stora komfortkrav. Stockholm ligger inte så långt norrut, vinterkylan är inte så hård och kallraset från väggventilerna är begränsat.

Sätt in FTX. Det är en klimat- och komfortfråga, mer än besparingsfråga.

Liten vindslucka - Har du vanliga gavelspetsar till vinden så är det lätt att ta upp ett hål/lucka för aggregatet.

Garaget och bostadshuset ska INTE dela på samma ventillation utan att det sitter brandspjäll mellan. Garaget betraktas idag som egen brandcell även om det ofta bara sitter en vanlig innerdörr mellan.

Det finns FTXaggregat som inte är större än 600*400.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.