15 843 läst ·
13 svar
16k läst
13 svar
Justera in FTX-ventilation -hur brukar proffsen göra?
Börjar bli dags att justera in nya ventilationen och det vill jag gärna göra själv. Då jag råkar ha en Testo 417 sedan tidigare har jag skaffat stos-kittet till den (ev har jag funderingar på att hyra utrustningen till diy-entusiaster för en rimlig summa när jag är klar med den -PMa om intresse finnes..).
Jag fattar att man vill ha så öppna ventildon som möjligt och därigenom kunna köra på så låg fläkteffekt som möjligt (=tyst och effektivt), jag vet vilka flöden det skall vara i de olika utrymmena osv, men finns det någon strukturerad metod för att trimma in det hela, eller måste man iterera sig fram tills varje don ger rätt flöde?
Vad är lämpligast att börja med? Till- eller frånluften?
Jag fattar att man vill ha så öppna ventildon som möjligt och därigenom kunna köra på så låg fläkteffekt som möjligt (=tyst och effektivt), jag vet vilka flöden det skall vara i de olika utrymmena osv, men finns det någon strukturerad metod för att trimma in det hela, eller måste man iterera sig fram tills varje don ger rätt flöde?
Vad är lämpligast att börja med? Till- eller frånluften?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Vår gubbe öppnade alla ventiler några varv och mätte samtidigt totalflödet. Sen justerade vi in fläkten så att vi fick lite mer än totalen på frånluften och rätt siffra på tilluften. Dvs summan stämde ganska bra. Sen finjusterade han bara samtidigt som han mätte.
Han var grymt snabb måste jag säga. Vi har totalt 16 don och det tog knappt två timmar totalt inklusive OVK.
Han var grymt snabb måste jag säga. Vi har totalt 16 don och det tog knappt två timmar totalt inklusive OVK.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack, det låter ju ganska rimligt, faktiskt! Ungefär som jag hade tänkt -öppna spjällen på max och sen kolla vad totalflödet ligger på, justera in rätt totalflöde, justera donen, och finjustera fläktarna tills det är rätt överallt. Det lär nog ta längre tid för mig än två timmar, men så lär man sig ju systemet också.
Har faktiskt mätt lite redan, och flödena är faktiskt riktigt bra som dom är redan nu, vilket var lite förvånande med tanke på att alla don i princip är lika öppna.
Har faktiskt mätt lite redan, och flödena är faktiskt riktigt bra som dom är redan nu, vilket var lite förvånande med tanke på att alla don i princip är lika öppna.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Han öppnade inte riktigt på max. Du får ha med i beräkningen att regleringen fungerar bäst kring halvöppet.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Som sagt, börja i donet längst bort, öppna max. Använd det donet som referens och medan du jobbar dig mot fläkten så stryper du övriga don så att fördelningen blir rätt (du behöver inte bry dig så mycket om vad flödet blir utan det är fördelningen som är viktig). Om du gör på det sättet så påverkar du inte förhållandet mellan de don du redan justerat. Har du flera grenar så tillämpar du samma princip mellan grenarna. (Finns det spjäll i varje förgrening så underlättar det eftersom du slipper justera alla don i en gren för att strypa flödet i grenen.) Mellan varje injustering så får du kolla flödet i referensdonet igen eftersom det påverkas när du ändrar övriga don. Har du otur så råkar du ut för att du inte får ut tillräckligt flöde i något don och då får du gå tillbaka till det första och strypa lite och börja om. När förhållandet mellan donen är rätt så justerar du fläkten så att flödet blir rätt.
("Öppna max" betyder inte nödvändigtvis att du ska öppna så mycket det går, donet är konstruerat för att jobba inom ett visst intervall.)
Det finns mer teoretiska sätt också som gör att man slipper springa fram och tillbaka och aldrig behöver justera ett don fler än två gånger.
Ska man vara lite petig så är den typen av mätare tyvärr inte så bra att mäta tilluft med, den påverkar luftflödet för mycket.
("Öppna max" betyder inte nödvändigtvis att du ska öppna så mycket det går, donet är konstruerat för att jobba inom ett visst intervall.)
Det finns mer teoretiska sätt också som gör att man slipper springa fram och tillbaka och aldrig behöver justera ett don fler än två gånger.
Ska man vara lite petig så är den typen av mätare tyvärr inte så bra att mäta tilluft med, den påverkar luftflödet för mycket.
Jag har byggt om mitt system och bytt från till/frånluft värmepump till FTX & Bergvärme. Jag tittade på ventilationsritningen och där slog det hur jag skulle skruva på ventilerna och jag fick en ganska bra grundjustering innan vi mätte flödena.
Ja, jag är ju ingenjör och avancerad hobbyölbryggare, så jag fastnade direkt för damen som till slut fick rita ventilationen när hon sade att hon dimensionerar rören för att få hyffsat rätt tryckfall så att donen inte behöver strypas för mycket för då blir systemet så tyst det kan bli. Många andra "förståsigpåare" menar ju att "stora rör" ger låga flödeshastigheter, vilket iof är korrekt, men samtidigt måste man ju då strypa vissa don hårt vilket ger missljud (turbulens) -Samma sak gäller öl -man dimensionerar slangen från fatet till tappen så att tryckfallet i slangen fram till tappen ligger nära trycket i fatet och bara ett litet tryckfall sker i själva tappkranen -då tar det lagom lång tid att hälla en pint och det blir det lagom skumSuhagg skrev:
Ja, det finns många därute som skapar en del förvirring i trådarna... Kul att läsa här hur de riktiga proffsen gör med trimningen av ventilationen/donen.
Hej
Jag har hyrt en Testo och justerat in så att tilluften stämmer med projekterade värden men något högre. Det som förbryllar mig är frånluften. Jag mäter på donen och får rätt flöden. Sedan gick jag upp och mätte på taket, på själva skorstenen och där var det 4-5 L för lite frånluft. Vad skall man lita på? Mätvärden vid donen eller på taket?
/Markus
Jag har hyrt en Testo och justerat in så att tilluften stämmer med projekterade värden men något högre. Det som förbryllar mig är frånluften. Jag mäter på donen och får rätt flöden. Sedan gick jag upp och mätte på taket, på själva skorstenen och där var det 4-5 L för lite frånluft. Vad skall man lita på? Mätvärden vid donen eller på taket?
/Markus
Sedan har jag mätt all tilluft med teston men skall man tänka att det är mer eller mindre med tanke på att den inte är bäst att mäta tilluft med?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden