Hejsan. Jag har suttit och läst nu en herrans massa trådar om FTX men kan inte riktigt få svar på en fundering jag har.
De flesta menar på att man bör ha 160 i stammarna på tilluften och sedan minska ner eftersom till 125 och kanske t o m 100 i donen.
I mitt fall har jag möjlighet att lägga ner ventilationen i bjälklaget och har inga problem med att gå med 160mm rör hela vägen fram till don. Det jag vill veta är vad är nackdelarna med att gå med "stort" rör hela vägen? För när jag läser så ser jag bara fördelar, med mindre ljud och man kan ha mindre lufttryck på donen som innebär att det kanske känns dragit?

Tacksam för svar varför jag bör dimensionera ner.....

Kostnad samt att det blir grymt fult med stora don i taket t ex😉

Mattias_Jo1 skrev:
Kostnad samt att det blir grymt fult med stora don i taket t ex😉
Samt att jag har läst någonstans att dom flexibla ljuddämparna som jag tänkt ha vid donen är sämre i större dimension. Stämmer det?

Fördelen med att ha ett system med olika dimensioner är att man slipper strypa om kanalerna är korrekt dimensionerade så man får rätt luftmotstånd i de olika kanalerna så flödet blir korrekt i de olika donen utan att man behöver strypa allt för mycket.

Om man stryper i donen så blir det mera ljud där, bättre om systemet är uppbyggt så att det har 'naturlig' strypning i själva rörsystemet, och det får man genom att gå från större dimensioner i stammen till mindre vid donen

Dekker skrev:
Fördelen med att ha ett system med olika dimensioner är att man slipper strypa om kanalerna är korrekt dimensionerade så man får rätt luftmotstånd i de olika kanalerna så flödet blir korrekt i de olika donen utan att man behöver strypa allt för mycket.

Om man stryper i donen så blir det mera ljud där, bättre om systemet är uppbyggt så att det har 'naturlig' strypning i själva rörsystemet, och det får man genom att gå från större dimensioner i stammen till mindre vid donen
Är det rimligt att räkna på sådana tryckfall själv?
Jag tänkte konvertera mitt självdragshus till mekanisk frånluft och det är ganska okomplicerat att dra rören på vinden så det bär emot att betala någon 3000kr bara för att få en ritning med dimensionerna på.

Dimensionera efter lufthastigheten.
Håll den mellan 1 till 2 m/s i kanalerna så blir det bra.

T.ex. om dimensionen i stammen är 160mm och du gör ett avstick till ett rum, så kanske avsticket är 100mm, beroende på hur mycket flöde som är kvar i stammen efter det avsticket får du fortsätta med 160mm eller om lufthastigheten går ner lågt så kan man gå ner i dimension på stammen till 125 osv.

Alltså, börja med att fundera ut vilka flöden som krävs till respektive från dina rum.
Sen skissa upp rördragningen och med hjälp av dina flöden räkna fram hastigheten i respektive kanal.
Låt ventilationssystemet "växa" fram från aggregatet sett.

Jag kommer ha 4 tilluft don på undervåningen som är på 105kvm och det är 2.60 i takhöjd. Så jag vill ju inte att jag ska behöva pressa ut för mkt luft så att det kommer kännas som att det blir dragit eller att det viner/susar i donen. Det va därav min tanke att köra 160 hela vägen. På övervåningen blir alla sovrum och där kan jag tänka mig att dimensionera ner för det kommer bli 5 alt 6 don där.

Jag har skissat och beräknat i den lilla grad kunskap jag har, så det va då det slog mig att varför skulle jag inte kunna gå med 160 rör hela vägen om det i själva verket inte är mer än en kostnads grej. Jag vill ju helst ha ett tyst och ej störande ventilationsystem.
42 l/sek på undervåningen och 55 l/sek på övervåningen är vad som behövs.
Men hur många meter/sek luften rör sig i rören har jag inte riktigt klämm på.

Wik83 skrev:
Jag kommer ha 4 tilluft don på undervåningen som är på 105kvm och det är 2.60 i takhöjd. Så jag vill ju inte att jag ska behöva pressa ut för mkt luft så att det kommer kännas som att det blir dragit eller att det viner/susar i donen. Det va därav min tanke att köra 160 hela vägen. På övervåningen blir alla sovrum och där kan jag tänka mig att dimensionera ner för det kommer bli 5 alt 6 don där.
Det är därför du ska börja med att reda ut vilka flöden du ska ha i respektive rum.
Flödesbehovet kommer att styra vilken dimension på röret du ska ha.

Om du sätter 160mm don hela vägen fast det hade räckt med 100mm kommer du bli tvungen att strypa donet så mycket så att du riskerar få oljud i det (precis tvärtom mot vad du ville ha, eller hur?).
Det är bättre att dimensionera kanalerna efter det flöde som faktiskt ska gå där.

inzza skrev:
[länk]

Du borde nog titta på detta diagramet och lära dig hur man tar ut dimensioner. Tycker även att dina 42l på 105kvm är extremt lite.
Tack för diagrammet.. ska kika på det och se om jag förstår något :)
0.35 liter/kvm är något jag hört.

inzza skrev:
Tycker även att dina 42l på 105kvm är extremt lite.
0,35 l/s/m^2 * 105 m^2 = 36,75 l/s
Så 45 l/s på 105kvm är väl inte helt fel ute.

Men jag uppmanar ändå TS att se över helheten.

Wik83 skrev:
Tack för diagrammet.. ska kika på det och se om jag förstår något :)
0.35 liter/kvm är något jag hört.
Bra riktvärde för att byggnaden skall må bra.. sedan brukar man också se till så att människorna som bor i huset får lite luft också. 7-15l/person

4 liter per person per sovrum är väl minimigränsen.

Annars kan man räkna på halv omsättning. dvs halva luftvolymen i huset ska bytas ut varje timme.
Eller hela volymen på två timmar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.