I det hyreshus jag bor i är ventilationen allt annat än bra. Vi har bråkat med värden i åratal och har sedan 2-3 år tillbaka ett ärende hos miljöförvaltningen.

Värde bytte nånting i systemet för 1,5 år sedan och medan ventilationen var av var luften bättre än någonsin. Värden menar att det är bra ventilation. OVK är gjort påstår de, men inte i min lägenhet på 7-8 år.

Hur som helst, eftersom det kommer in både lukt och partiklar (som ger mig allergiska reaktioner) slet jag ner tilluftsdonen och satte dit dammsugarfilter på dem. Blåste dessutom full storm från dem. Det var dock svårt att få dit dem igen och i ett rum tejpade jag istället för hålet. Vet att man inte ska göra det men eftersom andra gjort liknande så var jag tvungen.

Dammsugarfiltren är nu svarta. Även där hålet är igentejpat är det svart vid taket. Det susar så jag blir galen. Jag får fortfarande allergiska reaktioner.

Värden är ointresserad av att göra nåt. Det är 85 lägenheter i huset så hur folk har löst damm, luftflöde, lukter, och kyla är svårt att veta och ta reda på.

Finns det några tilluftsdon med filter som är tysta så det blir lite bättre? De don jag har nu är av typen: http://www.flaktwoods.se/702ba1fd-5160-4987-92c7-2c63f4c449d0

Jag har gett upp om min värd. Vet inte vad jag ska göra riktigt.

Om luften var bättre när det var avstängt - plugga sk..en.

(Ser att du bor i Sthlm. Inte konstigt att värden inte är intresserad. Han har säkert en lång kö med intresserade. Det är ju liksom uthyrarens marknad...)

Det finns ett par sätt att lösa situationen, dels kan du kontakta miljönämnden i din kommun och påtala bristerna och även begära ut dokument gällande senaste OVK-besiktningen.

Vanligen kommer ventilationsljud av för höga flöden/övertryck, detta löser normalt man normalt med injusteringsventiler som sitter ovanför undertak/tak och även ibland i tilluftsdonen. Finns det några inspektionsluckor i din lägenhet eller undertak i trapphuset som du kan se ? Där kan det sitta injusteringsdon som reglerar tilluften till din lägenhet.

Finns det inga sådana kan du sätta en rund till/frånluftsventil, typ denna modell:

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/87391

På dessa går det lätt att justera flödet och det sitter ljudisolering i tallriken som dämpar ljudet.

Dessa har i sig inget inbyggt filter, men det går att köpa filtermatta som du sätter bakom ventilen när du monterar den, då kan du även välja vilken typ av filtermatta du vill ha.

Filtermatta finns i olika klasser beroende på hur små partiklar du vill filtrera bort, G-klass som är ett grovfilter och F-klass som är finfilter. Du kan då kombinera med en G-filtermatta och sedan en F-filtermatta efter denna. F9 är normalt den finaste klassen och borde räcka för att du skall slippa framtida problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.