Hej,
Tummen sitter tyvärr där den gör, och tar gärna emot er erfarna hjäp.
Bor i ett radhus (~120 kvm) med årsmedelvärde 540 Bq i storstad. Byggt i lättbetong och radonet kommer därifrån. Har fått in två offerter för installation av FTX fläkt, men de skiljer sig så mycket åt i pris att jag inte vet om det är äpplen och päron jag jämför? Tar gärna emot er hjälp kring:
Vari ligger skillnaden och finns någon rimlig förklaring till prisskillnaden?
Vad jag bör tänka på?
Vilka frågor jag bör ställa/säkerställa med de olika alternativen etc?
Annat?
Offert 1: Material: 40000:-, Arbete 39000:- (Dvs efter radonbidrag och ROT: Totalt 44500
"Installation samt driftsättning av nytt FTX aggregat Östbergs Heru 100 S EC.
Aggregat placeras på angiven plats på vind.
Ny kombihuv placeras på fastighetens fasad för av- och friskluft.
Ny kanalisation för distribution av till- och frånluft drages på angiven plats.
Delar av installationen isoleras med komfortbrandmatta 50 mm.
Elinstallation ingår.
Eventuella inbyggnader av ventilations rör ingår inte i denna offert.
I priset ingår ej håltagning i betong.
Driftsättning med protokoll ingår.
Frånluft på följande platser i fastigheten. (Duschrum, Badrum, Kök)
Tilluft på följande platser i fastigheten. (Vardagsrum, Sovrum)"
Offert 2: Material 62300:-, Arbete 76200:- (Dvs efter radonbidrag och ROT: Totalt 85400
"Aggregat Filtersats Flexit UNI 3(lågenergifläktar) placeras på vind. 1-2 takhuvar monteras vid
behov. Tilluft dras till sovrum, vardagsrum och vistelserum. Frånluft dras från kök, WC, badrum,
tvättstuga och biutrymmen. Kanaler på vind isoleras med 100mm byggmatta. Ljuddämpare
monteras på aggregat samt på till- och frånluftsdon. Eldragning och håltagning ingår.
Luftflöden injusteras för en maximal sänkning av radongashalten. Vi ser över och tätar vid
behov rörgenomföringar i bottenplattan. Inbyggnad av eventuellt synliga rör ingår ej."
Tacksam för hjälp!