Byggahus.se

Bygga ny ventilation

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan
    Har precis köpt mitt första hus, det blev en friliggande enplans villa på 76m2 som är byggt 78:a. Självklart va det en hel del å göra på huset och bland det värsta var ventilationen.
    Det finns tilluftsventiler i alla sovrum samt vardagsrum/hall som går rakt genom väggen till utsidan.
    Men det saknas frånluft helt och hållet, finns borrade hål i taket i tvättstuga, toa samt för köksfläkt men vare sig ventiler eller rör. I dag går luften från toan rakt upp på vinden i råsponten.
    Från börjar har det antagligen varit självdrag, men har tänkt mekanisk frånluft i dag. Där jag suger luft ur tvättstuga samt toa kontinuerligt samt en separat kanal för köksfläkt.
    Men längre än så har jag inte kommit och frågetecknen bara växer. har suttit i timmar och googlat men för inget helhetsbild av det. Jag har radat upp en hel del av mina frågor nedanför och om någon vill besvara enstaka eller ge förslag på ett komplett system är jag evigt tacksam :)

I dag är huset uppvärmt med direkt verkande el samt kamin, skall kompletteras med luft-luft värmepump. I dag kommer vi bo två personer där, men eventuellt tre snart :)

1: Vilken diameter på spirorören?
    2: Skall luften gå ut via gaveln alternativt genom en huv på taket?
    3: Kan jag ha ett gemensamt utblås för tvättstuga/toa samt köksfläkt eller måste det vara separat hela vägen.
    4: med hänseende på fråga 3, vad skall jag välja för frånluftsfläkt samt måste jag tänka på nått när jag byter köksfläkt?
    5: kan jag köra kontinuerlig frånluft från toan med dusch eller skall det sitta någon form av fuktstyrning där?
    6: skall jag ha varvtals reglering på frånluftsmotorn eller skall jag styra det med tilluftsventilerna?

Huset har tre glasfönster av god kvalité runt om men väldigt tunna väggar och har svårt att tro att det är speciellt lufttätt. Något ftx system är det inte tal om, då vi planerar att bara bo i huset ca 5år samt känns onödigt med redan dåligt isolering.

Tacksam för alla svar/förslag jag får :) Gärna i form av länkar direkt till vilken produkter jag ska välja osv.

2. S
    Medlem Nivå 1
    Efter lite mer fundering samt sökning kommer jag fram till detta

Köksfläkten kommer gå rakt upp genom vinden till en takhuv, ingen fläkt monterad utan den ordinarie köksfläkten.

övriga ventilation kommer baseras på detta paket
    https://www.ventilation.se/varmeflyttarpaket-komplett-gor-det-sjalv/p-1634.htm
    125mm spiro rör från toa och tvättstuga till ett t-kors och sedan upp genom taket. Rören skall isoleras med https://www.ventilation.se/kondensisolering-125-5m/p-1435.htm.

Båda rören kommer gå ut genom denna
    https://www.ventilation.se/kombihuv-vhs-160/p-1574.htm

Vad jag har förstått skall man räkna med minst 0.35l/s/m2, dvs med mitt hus 26.6l/s. Fläkten i paketet är på 111l/s så där finns marginal.
    Om jag då suger luft från toa samt tvättstuga kontinuerligt kommer jag få ett fint luftflöde i hela huset och kan reglera vid behov med fläktmotor reglaget.

Invändningar?

• Laddar…