Hej!

Jag funderar på att sätta en FTX på vinden som tar frånluften ur skorstenen. Tänkte helt enkelt borra hål i skorstenen på vinden och ta ut luften där. I skorstenen finns 5 ventilationskanaler (kök, bad, 3 st från källare). Någon som provat detta?? Syftet är primärt att få bättre ventilation på ovanvåningen med tilluft i sovrummen och detta utan att få ökade uppvärmningskostnader. Kanske t.o.m. kan spara en del? Det är ganska mycket varmluft som går ut via skorstenen, både via ventilationskanalerna och 2 st rökkanaler.

Idag är ventilationen ganska dålig då tilluften via de gamla ventilerna är igenmurade. All ventilation sker via självdrag i skorstenen (bra drag) plus en fläkt i badrum nr 2 som går rakt ut. Jag har en ganska ny luft/vatten värmepump som har halverat min totala elförbrukning till idag ca 18000 KWh (inkl hushållsel) så FTX:en skulle främst vara ett komplement för bättre ventilation. Borde väl funka med en ganska enkel FTX? Någon som har förslag på ett system som funkar bra?

/Mats

Det är nog bättre att låta självdragsventilationen vara kvar du har ju ett bra värmesystem.
Installera några tillluftsventiler i sovrummen min 4lit/sec per person som sover. Det kostar några hundra kronor.
http://www.leifarvidsson.se/sidor/ventiler.php

Huset är ju byggt så att det ska gå ut värme i skorsten, det tar med sig fukt från källaren. Det skulle ta väldigt lång tid att räkna hem ett FTX aggregat.

När du säger "tar frånluften ur skorstenen" menar du då att du ska använda skorstenen för att skicka ut gammal luft eller använda den för att ta in frisk luft? (eller både och?).

Generellt att skicka ut gammal luft genom en skorssten är möjligt så länge du kommer åt en kanal på ett enkelt sätt och den har tillräckligt stor area för att klara flödet. Givetvis bör det vara tätt här mellan den kanalen och andra kanaler som eventuellt används. När det gäller rensbarhet så bör frånluftskanaler vara rensbara på ett enkelt sätt så det måste man tänka på så rensluckor osv placeras på rätt ställen.

// Mats

"När du säger "tar frånluften ur skorstenen" menar du då att du ska använda skorstenen för att skicka ut gammal luft eller använda den för att ta in frisk luft? (eller både och?)."
Jag vill ta den ventilationsluft som idag går ut i skorstenen, köra den genom en ftx, för att sedan värma luft (som tas utifrån, ej via skorstenen) till framför allt sovrummen.

Men som sagts ovan så är det kanske inte lönt. Tycker bara det är mycket varmluft som försvinner ut i ventilationen utan att tas tillvara...

Tråkigt men sant att med dagens energipriser kommer du att få väääääldigt låååång pay-off på ett återvinningsaggregat, i alla fall om du skall betala ett normalt pris på materialet. Bättre komfort i sovrummen helt säkrt, men som sagt ingen besparing de närmaste 10-20 åren...

/JAM

professorn skrev:
Det är nog bättre att låta självdragsventilationen vara kvar du har ju ett bra värmesystem.
Installera några tillluftsventiler i sovrummen min 4lit/sec per person som sover. Det kostar några hundra kronor.

Huset är ju byggt så att det ska gå ut värme i skorsten, det tar med sig fukt från källaren.
Viktigt att tänka på är att med ditt nya värmesystem så värmer du inte längre skorstenen, då går självdragsprincipen i princip förlorad. Risken är att du nu har ett hus med minimalt luftombyte. Och du värmer garanterat inte upp vinden på samma sätt längre, håll noga koll på eventuell mögeltillväxt. Sök gärna på forumet, finns massa trådar om just detta fenomen.

professorn skrev:
[länk]

Huset är ju byggt så att det ska gå ut värme i skorsten, det tar med sig fukt från källaren. Det skulle ta väldigt lång tid att räkna hem ett FTX aggregat.
Han har ju Luft/vatten värmepump, då funkar inte självdraget längre.
Självdrag bygger på att skorstenen är varm och det är den inte längre. Alltså måste han ha ett fläktdrivet ventilationssystem och då är FTX bra eftersom det återvinner energin ur frånluften och man får varm till luft i sov och vardagsrum istället för iskall som vid ytterväggsventiler.

Självdrag kan visst fungera bra utan uppvärmd skorsten den kalla årstiden. Självklart inte lika bra som med uppvärmd skorstensstock. Se till att kanalerna är rena, ventilerna öppna och av rätt typ (tallriksventil) och att du har tillräckligt med uteluftsventiler i fönster eller vägg där du tar in friskluft samt överluftsspringor i dom innerdörrar som ni stänger.
Den varma årstiden är det vädring som gäller!
Har du fläkt bör du kolla så inte bakdrag i andra ventiler uppstår vid drift av denna, den ska också vara utan kallrasskydd så du har självdrag när fläkten inte är i drift.
Jag har VP luft/vatten, självdrag och en Franke nonstop i köket, det är en spisfläkt som vid avstängt läge håller ett ljudlöst konstant grundflöde. Alla fuktproblem på vind har upphört samt att jag har "bättre" luft inomhus nu.
Mvh

Redigerat:
Raukas skrev:
Jag har VP luft/vatten, självdrag och en Franke nonstop i köket, det är en spisfläkt som vid avstängt läge håller ett ljudlöst konstant grundflöde. Alla fuktproblem på vind har upphört samt att jag har "bättre" luft inomhus nu.
Då har du inte självdrag längre, du har F ventilation i kök.
Sjävldrag fungerar inte utan varm murstock, visst ventilerar det en smula men knappast ens i närheten av normenligt.

Stå med öppna fönster halva året kan knappast vara en höjdare. ventilation är en kontinuerlig process, det hjälper inte att vädra 5 timmar på dagen och stänga till när det blir kyligt på kvällen för att sen sova 8 timmar i unken luft.
.

Jag har 20-årig erfarenhet av detta samt utfört OVK-bes i flera tusen lgh med "kall" skorsten och flödena kan vara ÖVER norm-flöden vid långa kanallängder och tillräckligt otätt eller med tillräcklig uteluft.

Jag har mätt upp 10-15 l/s vid ca 10 grader ute i mitt badrum som har självdrag, det är i hösta grad i närheten av normen!

Det är fukten man ska vädra ut och det räcker en stund efter dusch/bad eller matlagning, det finns skrivet i instruktioner för hus/lgh med just självdrag. Jag har även mätt flöden, rensat kanaler, monterat spaltventiler mm. i självdragsvillor och visst fungerar ventilationen bra efter vi varit där! :)

Varför har du då förstärkt din ventilation med konstant F ?
Funkar det bra även i enplanshus ?

somelvis skrev:
Varför har du då förstärkt din ventilation med konstant F ?
Funkar det bra även i enplanshus ?
För att få bättre ventilation både i kök och mer luft in från uteluftsventilerna (högre luftomsättning) samt att undvika fukt från rum till vind.

Så du menar att självdragsventilationen inte var bra ? Inte tillräcklig ?
Var den till och med så dålig att du inte fick undertryck i boytan och varm fuktig luft steg upp till vinden ?

Jag vill påstå och har också belägg för att självdrag med kall skorsten oftast fungerar men med otätt bjälklag mot vind behövdes ett undertryck i mitt hus för att vind ej skulle få upp fukt. hade vindsbjälklaget varit tätt hade jag inte behövt installera mek. F-vent i kök.
Många villor med endast självdrag och kall skorsten fungerar, det var bara det jag ville ha sagt!

Nog om detta tycker jag, Jag tror budskapet gått fram eller vad tror du?

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.