11 046 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
FTX som tar frånluften ur skorstenen
Oftast är kanalerna ganska otäta, men tätar man det man kommer åt och har ett lågt tryckfall över donen (öppna ventiler) bör det inte bli alltför mycket läckage. Håll upp kanaldim så undviker du också höga tryck och ljud. Vi har gjort ett fåtal sådana installationer med gott resultat. Finns en uppsjö aggregat, vi har kört med Flexit o Systemair. Rökkanaler (öppenspis) och imkanal (kök) bör du separera.Mats i Malmö skrev:Hej!
Jag funderar på att sätta en FTX på vinden som tar frånluften ur skorstenen. Tänkte helt enkelt borra hål i skorstenen på vinden och ta ut luften där. I skorstenen finns 5 ventilationskanaler (kök, bad, 3 st från källare). Någon som provat detta?? Syftet är primärt att få bättre ventilation på ovanvåningen med tilluft i sovrummen och detta utan att få ökade uppvärmningskostnader. Kanske t.o.m. kan spara en del? Det är ganska mycket varmluft som går ut via skorstenen, både via ventilationskanalerna och 2 st rökkanaler.
Idag är ventilationen ganska dålig då tilluften via de gamla ventilerna är igenmurade. All ventilation sker via självdrag i skorstenen (bra drag) plus en fläkt i badrum nr 2 som går rakt ut. Jag har en ganska ny luft/vatten värmepump som har halverat min totala elförbrukning till idag ca 18000 KWh (inkl hushållsel) så FTX:en skulle främst vara ett komplement för bättre ventilation. Borde väl funka med en ganska enkel FTX? Någon som har förslag på ett system som funkar bra?
/Mats
Tack för svar! Skönt att höra att det har gjorts förut med gott resultat - om jag nu skulle få för mig att gå vidare med detta. Kan du säga något om vad en sådan installation går på, mellan tummen och pekfingret? Det rör sig väl om att dra tilluftskanaler på vinden till sovrummen (3 st) och ev ett rör till vardagsrum på bottenvåningen (1,5-planshus), plus då själva ftx-installationen med håltagning i skorsten. Husets totala yta är 135 kvm.Oftast är kanalerna ganska otäta, men tätar man det man kommer åt och har ett lågt tryckfall över donen (öppna ventiler) bör det inte bli alltför mycket läckage. Håll upp kanaldim så undviker du också höga tryck och ljud. Vi har gjort ett fåtal sådana installationer med gott resultat. Finns en uppsjö aggregat, vi har kört med Flexit o Systemair. Rökkanaler (öppenspis) och imkanal (kök) bör du separera.
Tänkte dela med mig av erfarenhet inom detta område trots att tråden är gammal. Om man eldar i någon kanal i skorstenen kan det svårt att få den murade frånluftskanalen kanalen tillräckligt tät så att det inte sugs in rök i tegelkanalen. Vi har tilluft till en kamin underifrån i en kanal vilket kan vara otät eller så var det svårt att få det helt tätt längst upp. Ska istället dra ett alu_flexrör genom kanalen.
Ja, som Raukas också var inne på så är ju kanalerna i skorstenen säkerligen inte helt täta. Det viktigaste inför en FTX-installation (jag har fortf inte gjort detta) måste väl då vara att få rökkanalen helt tät, t.ex. genom att sätta in ett rör eller glidgjuta. Får se om vi gör detta en vacker dag. Som någon var inne på här då är det nog svårt att räkna hem, i alla fall i södra Sverige.Enrico skrev:Tänkte dela med mig av erfarenhet inom detta område trots att tråden är gammal. Om man eldar i någon kanal i skorstenen kan det svårt att få den murade frånluftskanalen kanalen tillräckligt tät så att det inte sugs in rök i tegelkanalen. Vi har tilluft till en kamin underifrån i en kanal vilket kan vara otät eller så var det svårt att få det helt tätt längst upp. Ska istället dra ett alu_flexrör genom kanalen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden