fläkt 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fläkt 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon klåpare som renoverade köket i min BRF bytte ut den befintliga självdragsfläkten och satte dit en kolfilter istället. Har nu haft OVK och fick bakslag på att det saknades en ventil i köket. Klåparen hade helt enkelt kapat av rör/slang, och klämt in en plastpåse i rörändan som syns till höger på bilden. Sen byggde han in alltihop med en "låda". Röret i väggen fortsätter in till badrummet, och både den gamla fläkten och badrummet fördes alltså ut via samma pipa upp till taket. Nu ska jag koppla på en slang på rörändan och ta upp för en ventil i den del av "lådan" som sitter kvar till vänster. Då lär matlukten minska i lägenheten, eftersom kolfilterfläktens utblås hamnar i princip mitt för denna ventil.
Men nu till huvudfrågan: Min svåger som jobbat med byggen etc hela livet, säger att en köksfläkts utblås inte får gå ut i samma kanal som en vanlig rumsventilation,pga. brandfaran. När han skulle ROT-renovera en lägenhet 1990, fick dom inte ha gemensam kanal ut. Min fråga: Är denna konstruktion godkänd då huset byggdes 1982-83? Bara nyfiken.

Det är åtminstone inte lagligt i dag.
Även om det skulle varit lagligt tidigare kan jag inte tänka mig att det fortfarande är lagligt eftersom det är farligt.
(Dessutom har den byggts om till dagens standard och då kan du inte göra en nybyggd brandfälla.)

Tror jag alltså.

Intressant frågeställning.

En vanlig köksfläkt utan kolfilter ska ha en egna rör, sk. imkanal. Du kommer ju faktiskt inte att fysiskt koppla ihop fläkten med ventilationen så frågan är vilket avstånd som krävs, om det finns någon sådan bestämmelse - troligen är det sotaren i din kommun som kan vägleda dig.

Sätter du en ventil så den vetter framåt på skåpet så torde det inte vara någon diskussion.

Jag tror det är marginell skillnad på funktion avs. matoset. Bostadsventilation har bara en bråkdel av kapaciteten på köksfläkten så luften lär mest cirkulera i rummet i vart fall.

Pratade med han som gjorde OVK:n idag, och han sa att det är godkänt att ha samma kanal ut för vanlig ventilation och köksfläkt i ett rör upp till taket förutsatt att det är en självdragsfläkt du har över spisen. Har du fläkt med motor i, måste det vara egen ut-kanal för köksfläkten..

Men du kanske kan rikta kolfilterfläktens utblås framåt eller åt vänster?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.