Hallå.

Då vår ventilation i badrummet nu sitter för tight för att vi ska kunna sätta dit en fläkt så tänkte vi göra om lite.

Tanken är en ny fläkt närmre duschen och sedan ett spiro genom nästa rum(som vi nu ska renovera) och sedan ut genom yttervägg. Behöver vi ha någon speciell ventil på yttervägg? tips? Tänker på att luften som ska ut är fuktig så inter ytterväggen tar skada.

Det funkar bra med en vanlig ventil, ytterväggen klarar biffen utan problem. Tänk bara på att du förlägger röret med en anings lutning utåt så eventuellt kondensvatten kan rinna ur röret.

Glöm inte bort eventuellt kallrasskydd.

Tack! Lutningen hade jag inte tänkt på. Isolering runt röret misstänker jag, men finns det någon rekommendation om dess tjocklek?

Om inte rummet som du ska dra spiron genom är kallt utrymme så behövs ingen isolering. Det är ju samma temperatur på båda sidor om röret så vad ska du isolera mot? ;)

Kanske isolera mot min nojighet =). Nej det är ett sovrum. Tänkte bara på att det kanske kommer in lite kyla utifrån som kyler röret och sedan blir det lite kondens, men detta kanske inte är någon fara. Ventilen på utsidan förresten, ska det sitta spjäll mot kallras där eller räcker det med fläktens?

Det är sant, det tänkte inte jag på. Isolera du för säkerhets skull och för din nojighet ;)

Många förordar en fläkt med grundventilation för att förbättra husets ventilation, i vart fall om du har självdrag i övrigt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.