8 923 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Mekanisk frånluft. Ny fläkt. Hur passar det med nytt kök?
Hej.
Jag bor i ett radhus med ett gammalt ventilationssystem (F) från Skänninge ventilation.
Det är alltså mekanisk frånluft med styrningen i spiskåpan och fläktmotorn på taket.
Denna motor har jag renoverat en gång och nu har jag börjat fått problem igen vilket gör att jag vill byta ut denna mot en ersättningsmotor. Den nuvarande har fått nya lager och massor av kärlek men trots det låter den illa under drift på lägre varvtal.
Jag har hittat några motorer som verkar passa men mitt problem är att vi någon gång i vår ska byta kök och jag är osäker på det här med ny spiskåpa med/utan fläkt.
Ska jag köpa en ny fläktmotor nu?
Riskerar jag att måsta byta ut den motorn beroende på vad jag bestämmer mig för system när köket byts ut? Vad finns det för kåpor utan fläkt? Fungerar det att styra min eventuellt nya motor med spiskåpan?
Måste jag byta ut hela rasket om jag skaffar ett Alliancesystem?
Vilken ersättningsmotor bör jag välja?
Frågorna är många.
Någon här inne som har stenkoll på detta?
Jag bor i ett radhus med ett gammalt ventilationssystem (F) från Skänninge ventilation.
Det är alltså mekanisk frånluft med styrningen i spiskåpan och fläktmotorn på taket.
Denna motor har jag renoverat en gång och nu har jag börjat fått problem igen vilket gör att jag vill byta ut denna mot en ersättningsmotor. Den nuvarande har fått nya lager och massor av kärlek men trots det låter den illa under drift på lägre varvtal.
Jag har hittat några motorer som verkar passa men mitt problem är att vi någon gång i vår ska byta kök och jag är osäker på det här med ny spiskåpa med/utan fläkt.
Ska jag köpa en ny fläktmotor nu?
Riskerar jag att måsta byta ut den motorn beroende på vad jag bestämmer mig för system när köket byts ut? Vad finns det för kåpor utan fläkt? Fungerar det att styra min eventuellt nya motor med spiskåpan?
Måste jag byta ut hela rasket om jag skaffar ett Alliancesystem?
Vilken ersättningsmotor bör jag välja?
Frågorna är många.
Någon här inne som har stenkoll på detta?
Eller så är det typ alliancesystem eller Franke. De har en köksfläkt som kan styra takfläkten. Du ska köpa en köksfläkt och inte bara kökskåpa som även kan styra fläkten på taket. Vill du inte ha så måste du ordna någon typ av styrning till takfläkten från ex köket eftersom reglaget till takfläkten nu sitter i kökskåpan. Glöm inte att köpa en ny kondensator till nya takfläkten (liten rund metall sak/vit plast med sladd som sitter bredvid fläkten. Det gjorde jag och fick upp och böka igen eftersom den nya då knappt gick. Såg i gammal tråd att franke även då hade en spiskåpa. http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/franke-fsk-490-16-villa
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har ju styrningen i fläktkåpan som det är nu.
Den motorn jag har nu har jag bytt lager i för ett år sedan så det verkar som om det är nån lindning eller nåt som gått sönder. Kondingarna har jag också testat att byta men utan resultat. Ökade kapacitansen en aning och fick en lite piggare motor men missljudet kvarstår.
Har precis pratat med min lokala ventilationskalle och de ordnar en ersättningsfläkt och ny huv som passar rakt av på den styrning jag har nu.
De berättade också om en del framtida lösningar då jag byter kök. Är inga problem att koppla ihop den nya fläkten med en i kåpan osv.
Jag funderade även ut en bra lösning med att bygga in tilluft via en växlare på vinden så småningom, men det får bli vid ett eventuellt takbyte.
Den motorn jag har nu har jag bytt lager i för ett år sedan så det verkar som om det är nån lindning eller nåt som gått sönder. Kondingarna har jag också testat att byta men utan resultat. Ökade kapacitansen en aning och fick en lite piggare motor men missljudet kvarstår.
Har precis pratat med min lokala ventilationskalle och de ordnar en ersättningsfläkt och ny huv som passar rakt av på den styrning jag har nu.
De berättade också om en del framtida lösningar då jag byter kök. Är inga problem att koppla ihop den nya fläkten med en i kåpan osv.
Jag funderade även ut en bra lösning med att bygga in tilluft via en växlare på vinden så småningom, men det får bli vid ett eventuellt takbyte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden