Byggahus.se

Rimlig offert på utbyte av FTX-aggregat och dragning av nya kanaler?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har begärt in offert på följande:

Utbyte av befintligt aggregat (Exhaust VEX-1) mot Heru 130 S EC 2A.
    Rengöring av befintliga till- och frånluftskanaler
    Framdragning av två nya tilluftskanaler och en ny frånluftskanal (enplanshus och hyfsat lättillgänglig vind med lösull).

För detta har jag fått in en offert enligt nedan:
    Material: 40 400 kr inkl moms
    Arbete: 38 200 kr inkl moms före ROT-avdrag, fast pris

Rimligheten i arbetskostnaden har jag svårt att uppskatta,men vad gäller materialkostnaden så kan jag själv köpa FTX-aggregatet via nätet för 22 500 kr inkl moms. Därmed kvarstår 17 900 kr av materialkostnaderna. Bad om närmare specificering av övriga materialkostnader och fick då följande svar:

"Materialet utöver aggregatet är ventilationsrör (spirorör) för tillkommande tilluft i 2 sovrum och frånluft till tvätt ,till och frånluftsdon , värmeisolering,material för anppassning till nytt aggregat, 4 st ljuddämpare ,monteringsmaterial, El material för anpassning till nytt aggregat."

Låter detta rimligt, eller blir jag lurad?

Mycket tacksam för hjälpsamma svar!

2. F
    Trädgårdsfixare Nivå 11
    Har ingen aning om offerten ni har fått är rimlig men du kan gärna få jämföra med den offert vi har fått för byte av vår FTX-anläggning för enplansvilla med källare (160+160 kvm):

71 300 kr för arbete före ROT och 60 700 kr för material.

Flexit UNI 4 aggregat.
    Ny kanaldragning på vind: 5 frånluft, 6 tilluft samt anslutningar till befintliga kanaler i källaren samt kort utbyggnad på en kanal i källaren.
    100 mm isolering på alla kanaler på vinden.
    Ljuddämpare på aggregat och alla don.
    Rengöring av befintliga kanaler som ska behållas.
    Eldragning och ny håltagning i fasaden för från- och friskluft.
    Injustering av luftflöden.

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Vi gav ca 90' för nyinstallation i enplan med källare (100+100 kvm) utfört -09.

Ang offerten: i material kanske det ingår hyra av viska med tillhörande "borrmaskin" och "dammsugare".

Firman vill även ha teckning av bilar, släp, lokaler, maskiner, vinst, löner, hanteringskostnader, mm från både material och timmkostnad.

ftx offert