Hej!

För knappt ett år sedan köpte vi vårt första hus. En enplansvilla från -74 med uppvärmd källare på 100+100 kvm. Huset har en något annorlunda uppvärmning. Tidigare var det någon form av luftvärmepump men denna ersattes i slutet av 90-talet av bergvärme.

Från bergvärmeaggregatet går den varma vätskan in i en värmeväxlare med fläkt där värmen övergår till luft, som sedan genom kanaler förs ut i rummen genom utblås i golven. Värmeväxlaren är ett amerikanskt Lennox-system. Denna luft går runt och runt, det tillsätts alltså ingen friskluft till systemet.

Den tidigare ägaren har också satt igen alla friskluftventiler som finns i källaren. Så som jag ser det är enda sättet att få in friskluft att köksfläkten går och därmed drar in luft baklänges genom avluftningen på toa och i duschutrymmen. Och när man öppnar fönster/dörrar såklart. Och, det här känns såklart inte bra. Även om det är billigt att inte ta in kall uteluft så är det säkert inte så hälsosamt att bo i samma luft hela tiden.

Just nu har vi både en dränering och ett takbyte framför oss, så jag vill göra så mycket nytta som möjligt med så lite pengar som möjligt.

Min idé är att:
  • Sätta en fuktstyrd PAX-fläkt i frånluftskanalen i duschen i källaren. Här märker jag att det blir fuktigt, speciellt på sommarhalvåret. Det kom även lite svartmögel i hörnet mot bastun som tvättades bort med Mögel-fri.
  • Sätta in fönsterventiler i sovrum och vardagsrum
  • Låta sockelventilerna vara igensatta. Jag är lite orolig att värmeväxlaren ska suga in för mycket kalluft eftersom det blir mindre motstånd att suga luft utifrån än att dra den hela vägen från ovanvåningen, och att den varma luften som kommer upp i sovrummet då ska gå baklänges ut genom fönsterventilerna = fail.

Tycker ni det låter som att jag är på rätt spår eller bör jag göra på nått helt annat sätt? Väldigt tacksam för kloka råd och tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.