Installera FTX system.
Hej.
Huset är en träkåk från 1933, 150 kvm bo och 100 biarea, det är på totalt 2vån + källare + stor vind (som kommer inredas i framtiden).
Bergvärme och självdrag, tilläggsisolerade väggar, 3-glas fönster.
Vån 2 består av 3 sovrum, 1 badrum och en hall och det är där jag tänker lägga fokus på att få bättre luft i förstahand.
Jag har köpt en Mitsubishi LGH-15RX5-E mer spec finns på länken.
http://www.mitsubishi-aircon.se/system/lossnay/lgh-rx4-rx5
Jag tänkte sätta aggregatet på kall vinden och dra 3 st utblås till var och ett av sovrummen, sen tänkte ta luften från badrummet och jag gissa på att jag behöver ytterligare ett insug så det får bli i hallen.
Fokus ligger på att förbättra luften på övervåningen och då framförallt i sovrummen. Idag finns det ingen friskluftventil, utan det är husets egna läckage som står för den biten. Undervåningen samt källaren bry jag mig inte om.
Behöver lite tips på vad man ska tänka på när man gör installationen, vart i rummen ska man lägga in och utventilerna, längst in i rummen, vid element, fönster dörrar m.m.?
Storlek på rör 100-125?
Antal in o utblås funkar 3-1 eller ska det vara 3-2?
Förstår att jag behöver isolera rören då det är en kallvind.
Öppen för alla tips o trix vad man ska tänka på.
Tack på förhand.
Hej.
Huset är en träkåk från 1933, 150 kvm bo och 100 biarea, det är på totalt 2vån + källare + stor vind (som kommer inredas i framtiden).
Bergvärme och självdrag, tilläggsisolerade väggar, 3-glas fönster.
Vån 2 består av 3 sovrum, 1 badrum och en hall och det är där jag tänker lägga fokus på att få bättre luft i förstahand.
Jag har köpt en Mitsubishi LGH-15RX5-E mer spec finns på länken.
http://www.mitsubishi-aircon.se/system/lossnay/lgh-rx4-rx5
Jag tänkte sätta aggregatet på kall vinden och dra 3 st utblås till var och ett av sovrummen, sen tänkte ta luften från badrummet och jag gissa på att jag behöver ytterligare ett insug så det får bli i hallen.
Fokus ligger på att förbättra luften på övervåningen och då framförallt i sovrummen. Idag finns det ingen friskluftventil, utan det är husets egna läckage som står för den biten. Undervåningen samt källaren bry jag mig inte om.
Behöver lite tips på vad man ska tänka på när man gör installationen, vart i rummen ska man lägga in och utventilerna, längst in i rummen, vid element, fönster dörrar m.m.?
Storlek på rör 100-125?
Antal in o utblås funkar 3-1 eller ska det vara 3-2?
Förstår att jag behöver isolera rören då det är en kallvind.
Öppen för alla tips o trix vad man ska tänka på.
Tack på förhand.
Tyvärr låter det som att du kommer att få ett sjukt hus i framtiden. Självdrag byggde på otäta hus och eldning i skorsten och det funkar okej på vintern, men ej på sommaren. Varför inte ventilera hela kåken då du byggt sönder själva självdraget med bergvärme och tätat huset.. Aggregatet du har köpt har 100mm kanalanslutning så där har du ditt svar. Tänk på att sätta in ljudämpare. Detta aggregat får du ut på max 40L/s och har du 3 sovrum där ett är dubbelrum så blir det ca 6l+6l+10l = 22L på tilluften och det blir säkert bra med ditt lilla. I badrummet bör du ha minst 15L om det är ett fönster där, fast kör du 20L får du hyffsad balans. Ja du skall isolera rören på vinden och ju mer du isolerar ju bättre verkningsgrad får du och kallare hus på sommaren då inte rören värms upp av en jättevarm vinda.
Men då har du ju ingen ventilation i källare,nedre våning. Endel brukar borra in freshventiler i rum och paxfläkt i badrum för att få luft, men då har du kastat pengarna i sjön när det gäller byte av fönster mm för energispar.
Ja du kan ha fler rör på tilluften, bara balansen blir rätt. Lycka till med ditt hus
Men då har du ju ingen ventilation i källare,nedre våning. Endel brukar borra in freshventiler i rum och paxfläkt i badrum för att få luft, men då har du kastat pengarna i sjön när det gäller byte av fönster mm för energispar.
Ja du kan ha fler rör på tilluften, bara balansen blir rätt. Lycka till med ditt hus
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Du var mig en positiv jävel 
Jag har inte byggt sönder något utan förra o förrföra o förrförrföra ägaren har nog gjort det, jag försöker bara få till en bättre lösning då tekniken o vetandet gått framåt.
Jag vet hur självdrag fungera, och vad som gäller, tyvärr kan vi inte leva som man gjorde på 30-talet och därför måste man hitta nya lösningen, ett hus i denna åldern har varit med om många olika epoker och ja amalgam var en gång inte heller farligt.
Gällande rör storlek så läste jag att man kunde tjäna ljudnivå att gå upp till 125 rör men det spelar alltså ingen roll?
Ljuddämparen sätter man på tilluften?
Den uträkningen kommer hjälpa en del.
När jag gjorde iordning ett rum i källaren så installerade jag en Freshventil, jag får leva med den energitappet.
Det jag är ute efter nu är mer luft ombyte i sovrummen.
Om man kör 15-20L på frånluften i badrummet kommer det låta mycket? Kanske bättre att köra med dubbla utsug för att få en jämnare nivå.
Spelar det någon roll vart i rummet man sätter ventilerna?
Tack för hjälpen, hoppas inte FTX lösningen gör huset ännu sjukare.
Jag har inte byggt sönder något utan förra o förrföra o förrförrföra ägaren har nog gjort det, jag försöker bara få till en bättre lösning då tekniken o vetandet gått framåt.
Jag vet hur självdrag fungera, och vad som gäller, tyvärr kan vi inte leva som man gjorde på 30-talet och därför måste man hitta nya lösningen, ett hus i denna åldern har varit med om många olika epoker och ja amalgam var en gång inte heller farligt.
Gällande rör storlek så läste jag att man kunde tjäna ljudnivå att gå upp till 125 rör men det spelar alltså ingen roll?
Ljuddämparen sätter man på tilluften?
Den uträkningen kommer hjälpa en del.
När jag gjorde iordning ett rum i källaren så installerade jag en Freshventil, jag får leva med den energitappet.
Det jag är ute efter nu är mer luft ombyte i sovrummen.
Om man kör 15-20L på frånluften i badrummet kommer det låta mycket? Kanske bättre att köra med dubbla utsug för att få en jämnare nivå.
Spelar det någon roll vart i rummet man sätter ventilerna?
Tack för hjälpen, hoppas inte FTX lösningen gör huset ännu sjukare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite allmänt om ventilation:
http://podvent.se/sitedirect_function/print.php?id=117333&lang=swe
http://podvent.se/sitedirect_function/print.php?id=117333&lang=swe
Jo jag önskade jag kunde ventilera hela huset, men det blir jätte svårt att få ner ett rör. Om jag skulle lyckas är det till eller från som är viktigast?
Nere har jag aldrig känt luft problem, men det skulle ju aldrig skada, vad kan det blir för nackdel att bara ha det på övervåningen?
-
Tack för länken den ska jag läsa ordentligt imorgon.
Nere har jag aldrig känt luft problem, men det skulle ju aldrig skada, vad kan det blir för nackdel att bara ha det på övervåningen?
-
Tack för länken den ska jag läsa ordentligt imorgon.
Du behöver inte ha ljuddämparna direkt efter aggregatet, men före ventilerna. Jag brukar sätta även ljudämpare mellan sovrummen för att slippa överhörning och få det extra tyst. Du kan dimmensionera upp till 125mm direkt efter aggregatet och köra 125 som huvudstamm till dina luftflöden. Du bör kondensisolera avluft och intag om det är en roterande värmeväxlare i aggregatet. Finns speciella strumpor som funkar hyffsat uppe på vinden. Jätte synd att du inte köpte ett litet större aggregat så du kunde gå ner med med lite luft dit. Enkelt för oss som sysslar med det.
Billigaste är iaf att du även sätter upp en fläkt i badrummet nere så slipper du fuktbekymmer där iaf. typ en sån här: http://www.luftbutiken.se/badrumsfl...ent-vit.html?gclid=CKfdjLq708QCFTDKtAod8GIAig
Skickar in en bild på ett jobb jag nyligen gjorde till ett gammalt hus där jag placerade aggregatet i källaren och löste allt smidigt, med bara ett chakt till övervåningen och via vinden. Jag har använt mig av armaflex på intag och avluft ut genom ett källarfönster under en hög altan
Billigaste är iaf att du även sätter upp en fläkt i badrummet nere så slipper du fuktbekymmer där iaf. typ en sån här: http://www.luftbutiken.se/badrumsfl...ent-vit.html?gclid=CKfdjLq708QCFTDKtAod8GIAig
Skickar in en bild på ett jobb jag nyligen gjorde till ett gammalt hus där jag placerade aggregatet i källaren och löste allt smidigt, med bara ett chakt till övervåningen och via vinden. Jag har använt mig av armaflex på intag och avluft ut genom ett källarfönster under en hög altan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Det finns inte utrymme för dig med ditt aggregat att dra det på nedre våningen. Då kommer du ligga på typ max och aggregatet kommer leva om som tusan och motorerna mår inte så bra av det. Bäst är att ligga på 50-55% !! Köp en fuktstyrd badrumsfläkt till badrum och gärna tvättstuga, blir enklast för dig och ventilera övervåningen med det du köpt. Skall du använda kaminen så är det en fördel då att sätta in en freshventil med kallrasskydd i det rummet så det kommer in syre. Lycka till
Snygg installation. Jag trodde verkligen aggregatet skulle vara tillräckligt, hade för mig att jag läste att det var för 150kvm hus men just nu hittar jag inte den infon. Visst hade en helhetsinstallation varit bäst men jag såg det mer som ett komplement. Kostanden hamnar på ca: 15.000:- för material + jobb jag gissa på att en helhets installation hade gått på betydligt mer. Då hus är totalt 4 vån ink källare så är det svårt att komma åt mitten våningen utan att riva golv eller tak men du som verka kunna din grej kanske hade haft lite knep.
Badrummet nere är det bara toalett på och där finns ingen yttervägg.
Källaren är ny dränerad och kör med en avfuktare så där nere känns klimatet bra.
Handlar det om fukt så är jag mest nervös för vinden då det är en kallvind idag och hur luften kondenserad där.
Tack för att du lägger tid och kommentera, trodde verkligen aggregatet var kaftigare än vad du får det att låta.
Badrummet nere är det bara toalett på och där finns ingen yttervägg.
Källaren är ny dränerad och kör med en avfuktare så där nere känns klimatet bra.
Handlar det om fukt så är jag mest nervös för vinden då det är en kallvind idag och hur luften kondenserad där.
Tack för att du lägger tid och kommentera, trodde verkligen aggregatet var kaftigare än vad du får det att låta.
Grannen har detta och kör det i hela huset 150kvm och när jag jämförde så tog jag Mitsubishi pgn av att man kunde stänga av värmeväxlaren och bara köra friskluft, lägre ljud och bättre återvinning, missade helt att kolla L/s då jag fick för mig att det stod att de var för 150kvm på båda..... Jävla miss helt enkelt.
http://www.ventilation-system.com/cat/717/
http://www.ventilation-system.com/cat/717/
Ja en helinstallation blir dyr. Ett annat alternativ är att att du kör ditt aggregat på övervåningen sen utreder du ditt självdrag i kåken. Har du frånluftsventiler från toalett mm så kanske de går upp genom vinden eller via skorsten. Då kan du antingen sätta en trafostyrd frånluftsfläkt antingen på taket på skorsten eller en kanalfläkt med trafo om det går i separat kanal. Då kommer du få mekanisk frånluft från dina våtutrymmen på ett enkelt sätt och kunna styra luftflödet med trafon. Men då måste du sätta in någon freshventil för att det inte skall bli ett jätte undertryck och suga in från väggar, ytterdörrar mm och skapa miljöproblem. Det finns freshventil som man vinklar uppåt för att minska kallraset. Montera dem högt och ifrån där man sitter eller ligger. Tyvärr tappar man energi på detta sätt som täta fönster sparade in.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
På sommaren går inte värmeväxlarn på seriösa aggregat. Stänger du av växlarn på vintern tappar du återvinningen, det är ju som hjärtat i systemet.
Om du inte skrev fel aggregat i början så står det att då det går på max så tar det 150m3/h vilket blir 42 L totalt, men det är då på max. Men kanske är ett annat aggregat du har?
Om du inte skrev fel aggregat i början så står det att då det går på max så tar det 150m3/h vilket blir 42 L totalt, men det är då på max. Men kanske är ett annat aggregat du har?
Jo det är det aggregatet, hade bara fått för mig att det var för 150kvm hus och då tänkte jag att jag kunde köra det på halvfart men jag som du skriver så blir det nog mer max fart tyvärr.
Jo men grannen agg "VENTS VUT H mini EC Comfo" som tydligen var dubbelt så kraftfullt kan man inte stänga av växlaren på därför valde jag Mitsubishi som jag tyckte var ett bra märke och för ynka 7200:- men jag tror jag börja förstå varför det var så billigt...
Två frågor.
1. Om jag ska gå på ett annat agg men ändå bara köra på övervåningen vad skulle du rekommendera, ljudnivå, förbrukning och att man kan köra direkt in ut värmeväxlaren på sommaren är viktigt. Självklart priset.
2. Är platta plaströr något att ha eller är det spirorör som gäller?
Tack.
Jo men grannen agg "VENTS VUT H mini EC Comfo" som tydligen var dubbelt så kraftfullt kan man inte stänga av växlaren på därför valde jag Mitsubishi som jag tyckte var ett bra märke och för ynka 7200:- men jag tror jag börja förstå varför det var så billigt...
Två frågor.
1. Om jag ska gå på ett annat agg men ändå bara köra på övervåningen vad skulle du rekommendera, ljudnivå, förbrukning och att man kan köra direkt in ut värmeväxlaren på sommaren är viktigt. Självklart priset.
2. Är platta plaströr något att ha eller är det spirorör som gäller?
Tack.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om du kör det där aggregatet på lägsta effekten, så är ljudnivån 18 - 19 dB och det kan jag nog garantera att det inte kommer att höras.
Vi värmer vårt hus endast med en Mitsubishi Luft/Luft-värmepump, och den går bara på tystaste läget.
Då skall innerdelen avge 19 dB ljud enligt specifikationen, och det hörs inte.
För övrigt tycker jag att 70 m3/h låter bra för att ventilera en övervåning.
Vi ventilerar hela vårt hus, 108 m2, med 80 m3/h och har utmärkt inomhusmiljö.
Och jag är lite subjektiv. Har alltid tyckt att Mitsubishi gör kvalitetsprodukter.
Vi värmer vårt hus endast med en Mitsubishi Luft/Luft-värmepump, och den går bara på tystaste läget.
Då skall innerdelen avge 19 dB ljud enligt specifikationen, och det hörs inte.
För övrigt tycker jag att 70 m3/h låter bra för att ventilera en övervåning.
Vi ventilerar hela vårt hus, 108 m2, med 80 m3/h och har utmärkt inomhusmiljö.
Och jag är lite subjektiv. Har alltid tyckt att Mitsubishi gör kvalitetsprodukter.