5 375 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
dålig ventilation i vårt hus! hjälp!
Jag kan tänka mig att du har belysning i badrum och tvätt. Anlita en elektriker eller om du är händig nog så klarar du nog själv att dra el till fläkten! Följer alltid med monteringsanvisning!
En springa på 10-15 mm räcker nog! Men har du täta dörrar eller springa i tröskel?
En springa på 10-15 mm räcker nog! Men har du täta dörrar eller springa i tröskel?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Ja, det skall man. (Inte storm, men att luften rör sig skall man kunna känna). Nu har du självdrag och de flesta självdragssystem fungerar inte (iaf inget vidare) så det är inte alls ovanligt att tilluftsventilerna som sitter högt på väggarna istället blir frånluftsventiler, dvs att luften åker ut genom dem istället för in. Nu har du dessutom ingen skorsen och huset är i ett plan(?) så då finns det ingen chans att du kan få igång något självdrag. Du behöver som andra sagt en fläkt. Det finns bra styrda fläktar för t ex badrum som alltid går på lågt varv och som går upp i varv när man tänder eller producerar mycket fukt (duschar), så kolla på en sådan.ventiltjej skrev:
Som andra undrar jag också om det verkligen inte finns någon el i badrummet? Inte ens ljus? Om det finns ljus så går det antagligen att dra fram en matning till en fläkt, men vet inte du eller någon i din närhet hur man gör så ordna fram någon som kan (elektriker...), om man skall hemmapula och inte är helt säker, så är badrummet ett av de sämsta ställena att börja i huset. (Det finns speciella risker och regler i ett badrum).
jo klart där är en lampa. Tänkte inte på det så får väll ringa en elektriker 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden