4 036 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Ventilation efter fönsterbyte och fjärrvärme?
Jag har ett äldre hus från 1960 talet och det är bytt fönster till 3-glas och bytt till fjärrvärme.
Problemet är att huset blivit för tätt och murstocken värmer inte vinden som förut.
Nu har jag fått mikrobiell påväxt på vinden. Så här står det i besiktningprotokollet.
"På nockvind ovan huvudbyggnad noterades mikrobiell påväxt på underlagstaket. I
och med att det eldas mindre och mindre för att värma huset fjärrvärme används
istället) påverkar detta även ventilationen och den i sin tur fuktpåverkan på vinden.
Murstocken värms inte längre upp på samma sätt som tidigare, vilket påverkar
självdragsventilationen negativt samt gör så att vinden blir kallare vintertid. Den
uppvärmda luften inomhus på vintern bär med sig fukten upp på vinden och
kondenserar mot det kalla yttertaket. Detta leder sedan till mikrobiell aktivitet, se
noteringar på vinden. Denna fuktpåverkan måste minskas"
Besiktningsmannen pratade lite om sätta in tilluftsventiler och ev. frånluftsventiler.
Räcker detta, och i vilka rum ska dessa sitta?
Jätte tack om någon har tid och svara på mina funderingar..
EDIT: Jag har ventilation i varje gavelnock, ska dessa tätas?
Problemet är att huset blivit för tätt och murstocken värmer inte vinden som förut.
Nu har jag fått mikrobiell påväxt på vinden. Så här står det i besiktningprotokollet.
"På nockvind ovan huvudbyggnad noterades mikrobiell påväxt på underlagstaket. I
och med att det eldas mindre och mindre för att värma huset fjärrvärme används
istället) påverkar detta även ventilationen och den i sin tur fuktpåverkan på vinden.
Murstocken värms inte längre upp på samma sätt som tidigare, vilket påverkar
självdragsventilationen negativt samt gör så att vinden blir kallare vintertid. Den
uppvärmda luften inomhus på vintern bär med sig fukten upp på vinden och
kondenserar mot det kalla yttertaket. Detta leder sedan till mikrobiell aktivitet, se
noteringar på vinden. Denna fuktpåverkan måste minskas"
Besiktningsmannen pratade lite om sätta in tilluftsventiler och ev. frånluftsventiler.
Räcker detta, och i vilka rum ska dessa sitta?
Jätte tack om någon har tid och svara på mina funderingar..
EDIT: Jag har ventilation i varje gavelnock, ska dessa tätas?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du måste börja i rätt ände. Det gäller att se till att den fuktiga och varma inomhusluften inte tar sig upp på vinden, som besiktningsmannen skriver: "Denna fuktpåverkan måste minskas".
Många anser att effekten murstockens värmebidrag till vinden är tämligen försumbart, jag är inte helt hundra men tenderar att hålla med. Den viktiga faktorn är ventilationen, självdragsventilationen tappar verkan utan en varm murstock, främst vintertid då man eldade mest.
Börja med det mest fuktiga rummet, badrummet. Har du en fuktstyrd elektriskt fläkt eller bara självdrag? Om inte, installera det, det kan räcka långt. Sedan kan man börja fundera på frånluftfläktar i andra rum. Tilluftventiler borde du inte behöva i ett 60-talshus, det är normalt lika tätt som en pappkartong ändå. Dock har du installerat nya fönster, det kan ju förändra läget.
Mät också temperatur och fuktighet på vinden så du kan se hur situationen förändras över året, främst vintertid. Jag använder tellstick och trådlösa givare på min vind, men om man inte vill greja med det finns det ju färdiga lösningar. Det finns en hel del info här på forumet sedan tidigare.
Börja inte gå på komplex lösningar som FTX och liknande direkt. Jag tycker inte du ska täta gavelnocksventilerna, din vind behöver ventilera bort den fuktiga luften inifrån huset. Det är därifrån fukten kommer, inte utifrån. De få dagar det är 100% luftfuktighet utomhus kommer ändå den fukten att komma in i ditt hus, du kan inte isolera bort effekten av hela världen
Många anser att effekten murstockens värmebidrag till vinden är tämligen försumbart, jag är inte helt hundra men tenderar att hålla med. Den viktiga faktorn är ventilationen, självdragsventilationen tappar verkan utan en varm murstock, främst vintertid då man eldade mest.
Börja med det mest fuktiga rummet, badrummet. Har du en fuktstyrd elektriskt fläkt eller bara självdrag? Om inte, installera det, det kan räcka långt. Sedan kan man börja fundera på frånluftfläktar i andra rum. Tilluftventiler borde du inte behöva i ett 60-talshus, det är normalt lika tätt som en pappkartong ändå. Dock har du installerat nya fönster, det kan ju förändra läget.
Mät också temperatur och fuktighet på vinden så du kan se hur situationen förändras över året, främst vintertid. Jag använder tellstick och trådlösa givare på min vind, men om man inte vill greja med det finns det ju färdiga lösningar. Det finns en hel del info här på forumet sedan tidigare.
Börja inte gå på komplex lösningar som FTX och liknande direkt. Jag tycker inte du ska täta gavelnocksventilerna, din vind behöver ventilera bort den fuktiga luften inifrån huset. Det är därifrån fukten kommer, inte utifrån. De få dagar det är 100% luftfuktighet utomhus kommer ändå den fukten att komma in i ditt hus, du kan inte isolera bort effekten av hela världen
Jag såg nu att det sitter bara självdrag i toan och i murstocken en ventil.
Sätta paxfläkt på toan ska jag göra nu.
Frågan är om jag ska byta ventilen som går in i murstocken till en fläktvariant också? självdraget funkar ju inget vidare tydligen
Sätta paxfläkt på toan ska jag göra nu.
Frågan är om jag ska byta ventilen som går in i murstocken till en fläktvariant också? självdraget funkar ju inget vidare tydligen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden