3 913 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Minska frånluft under vintern?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Vi har en frånluftsfläkt i källaren på 49 l/s och en Pax Calima på vån 1 med ett grundflöde på 12 l/s. Övervåningen saknar frånluft just nu innan badrummet blir klart.
Under vintern nu, kan man sänka frånluften i källaren ett knäpp från 49 till 37 l/s? Jag tänker främst på att luften är så sval och frisk ändå att sommar- och vinterflöde borde vara olika.
Tänker jag fel?
Under vintern nu, kan man sänka frånluften i källaren ett knäpp från 49 till 37 l/s? Jag tänker främst på att luften är så sval och frisk ändå att sommar- och vinterflöde borde vara olika.
Tänker jag fel?
Produkter som diskuteras: "Pax Calima"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det var rått nere i källaren och radon har vi inte mätt. Men nu har vi väldigt bra luft där nere och beräknat på vår areal så skall 49 l/s räcka för boarea. Men då tänkte jag att PAX-fläkten som har väldigt kort rör <25cm borde hålla sina 12 l/s plus den nya siffran på 37 l/s vilket borde räcka fint men minska lite lite kalldrag. Det upplevs som om vi har väldigt bra inomhusluft med lutning mot för bra så att sägaJosth skrev:
Jag tänkte mest om praxis är att sänka under vintern?
Finns lite olika skolor om vilket som är bäst. Själv brukar jag minska en del på ventilationen under vinterhalvåret men det beror på vilka förutsättningarna är. Rapporten nedan ger en god bild av det hela:
http://www.deltate.se/sites/www.deltate.se/files/files/file_field/arstidsanpassad_ventilation.pdf
http://www.deltate.se/sites/www.deltate.se/files/files/file_field/arstidsanpassad_ventilation.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
