Vi har en frånluftsfläkt i källaren på 49 l/s och en Pax Calima på vån 1 med ett grundflöde på 12 l/s. Övervåningen saknar frånluft just nu innan badrummet blir klart.

Under vintern nu, kan man sänka frånluften i källaren ett knäpp från 49 till 37 l/s? Jag tänker främst på att luften är så sval och frisk ändå att sommar- och vinterflöde borde vara olika.

Tänker jag fel?

Låter som mycket med 49 l/s i källaren. Problem med radon eller fukt? Då ska man inte minska ventilationen. Annars borde det går bra att sänka en del på vintern.

Josth skrev:
Låter som mycket med 49 l/s i källaren. Problem med radon eller fukt? Då ska man inte minska ventilationen. Annars borde det går bra att sänka en del på vintern.
Det var rått nere i källaren och radon har vi inte mätt. Men nu har vi väldigt bra luft där nere och beräknat på vår areal så skall 49 l/s räcka för boarea. Men då tänkte jag att PAX-fläkten som har väldigt kort rör <25cm borde hålla sina 12 l/s plus den nya siffran på 37 l/s vilket borde räcka fint men minska lite lite kalldrag. Det upplevs som om vi har väldigt bra inomhusluft med lutning mot för bra så att säga :)

Jag tänkte mest om praxis är att sänka under vintern?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.