Hej på er

Innan jag ställer frågan så måste jag nog beskriva förutsättningarna. Jag bor i ett hus med självdrag. 4 tallriksventiler för inkommande luft. Utgående luft far igenom: köksfläkten(även när själva motorn inte körs), kaminen(när jag eldar), samt pax-fläkten i badrummet som jag själv slår igång i samband med duschande eller tvätt-torkning. Det far även luft igenom pax ventilen när själva fläkten i den inte körs.

Jag bytte köksfläkt i sommras och i anslutningen till fläkten så fanns det två spjäll(två halvmånar) som verkade öppna och sluta beroende på hur hårt man körde fläkten. Jag plockade bort båda spjällen vid monteringen, då den ena halvmånen var bort plockad på den gamla köksfläkten och så tänkte jag att bättre ventilation skadar säkert inte...

Nu när kylan har kommit så upplever jag att jag måste elda lite mer i kaminen för att få/behålla behaglig värme i huset.
Kan en bort plockad halvmåne göra skillnad eller sitter det bara i huvudet då jag vet att den är bort plockad så känns det kallare?

Det är en backventil du plockat bort.
Den har som funktion att om det vid t.ex häftiga vindstötar eller vind inte ska blåsa bakvägen ner genom ventilationsröret genom filtret och ut i köket.
Ibland kan denna behövas men kan också fungera utan.
Prova dig fram nu när du vet vad den är avsedd för.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.