Har ett hus från 1931 med hel källare.

Finns ett litet skafferi i källaren. Det här skafferiet har troligen legat mot yttervägg en gång i tiden med en luftventil till uteluften.

Sedan har huset byggts till och förlängts. Så skafferiet har ingen förbindning mot yttervägg längre utan ligger "mitt i huset" kan man väl säga.
Blir dålig luft i skafferiet och ganska hög luftfuktighet.

Vill inte sätta in avfuktare då den avger värme och värmer upp skafferiet.

En tanke är en frånluftsfläkt uppe i väggen sidan om dörren och sedan en tilluftsventil i nederkant av dörren eller ett avsågat dörrblad längst ner ett par cm.
Får lite luftomsättning i skafferiet med luft med lägre luftfuktighet och ändå någorlunda sval luft.

Luftavfuktaren kan vid behov få avfukta "hela" källarutrymmet.

Förslag på andra bättre lösningar än detta?

Är det inte allt för mycket fukt kanske det räcker med en avfuktare av typen "torrboll". Den har någon form av salt som absorberar fukt. Visserligen måste saltet bytas med jämna mellanrum, men du kan ju hålla skafferiet svalt.

Jo, jag har provat såna där i husvagnen en gång i tiden. Hur det fungerade då vet jag inte riktigt då jag inte hade något att mäta med men det har jag ju idag. Vet att det där saltet går ju att köpa i 25 kg säckar nånstans så slipper man dom där svindyra små påsarna.

Din tänkta lösning är väl annars enkel och om luften i resten av källaren är sval och någorlunda torr så borde förbättrad ventilation av skafferiet hjälpa till att få det torrare.

Jo, ventileras den fuktiga luften i skafferiet ut i lagom takt och ersätts med torrare luft som i sin tur kan ta upp ny fukt som tillförts från skafferigolvet så har du samma princip som en fungerande jordkällare. Ventilera inte för bra och heller inte för dåligt, det hela bygger på att luften ska hinna suga upp fukt vilket ger kyleffekten. Ventilerar du för bra kommer skafferiet snart att få samma temperatur som omgivande källarutrymmen vilket väl inte är meningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.