Shuntventil med mätare som visar 37°C på primärsidan och runt 20°C på sekundärsidans tillopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Har en shuntventil som inte fungerar som det ska. som ni ser på bilden så har jag en temperatur på ca 37 grader på primär sidan men ca 20 grader på sekundärsidans tillopp. Jag har luftat ur och pumpen fungerar som det ska. Båda styrventilen och regulatorn är öppna. Har någon stött på samma problem eller vet vad detta kan beror på?

Prova att minska flödet på sekundärsidan

Det kan va fel på tempgivaren.

Immobil skrev:
Fast ställdonet är ju fullt öppet, så något kallar ju på värme iaf

Är inte ventilen stängd på bilden?
Koppla bort spänningen till ställdonen och vrid på ratten i bott så ser du vad som händer. Glöm inte att trycka och vrida samtidigt.

Redigerat:
plaggis skrev:
Nej, den stänger bypassen på primärsidan och öppnar mellan sekundär och primär retur när den är nere.

Om den vore stängd, så skulle primärflödet bara gå tillbaks, och båda termometrarna på höger sida skulle visa lika.

lordi skrev:
Prova att minska flödet på sekundärsidan
Jag har provat att ändra flödet men gav inge resultat. Sen är flödet helt öppet så borde värme går "vidare" ändå?

Immobil skrev:
Har byt plats på tempgivaren men det visar samma.

plaggis skrev:
Koppla bort spänningen till ställdonen och vrid på ratten i bott så ser du vad som händer. Glöm inte att trycka och vrida samtidigt.
Nej det är öppet :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.