Har sökt massor och frågat runt men ingen kan ge ett rakt svar på frågan: "Kan man använda flexibelt rör som imkanal?"

Jag skulle vilja använda ett "Fresh aluminiumrör med muff" http://www.fresh.se/index.php?show=85941_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p85941/p85941_swe.php en meter i imkanalen i bjälklaget men blir det godkänt? Givetvis brandskyddas röret som övriga imkanalen.

Samma tillverkare hade ett liknande rör fast utan muff som var godkänt som imkanal men detta rör kan jag inte få svar om.

Tacksam för svar.

/Ola

Ring till fresh, De bör väl kunna svara på frågor om det de säljer?

Flexibla rör finns det väl inget direkt hinder för, men om man ser rent praktiskt på det så kan det uppstå bekymmer.
Nästa gång du ska rensa systemet kan det vara så att aluminiumslangen ger med sig när man trycker på med en rensviska. Personligen hade jag inte satt en slangbit av aluminium på imkanalen i mitt hus.

Varför inte använda spirokanal? Det brukar alltid gå att få dit med lite knep och knåp.

OlaF skrev:
Har sökt massor och frågat runt men ingen kan ge ett rakt svar på frågan: "Kan man använda flexibelt rör som imkanal?"

Jag skulle vilja använda ett "Fresh aluminiumrör med muff" [länk] en meter i imkanalen i bjälklaget men blir det godkänt? Givetvis brandskyddas röret som övriga imkanalen.

Samma tillverkare hade ett liknande rör fast utan muff som var godkänt som imkanal men detta rör kan jag inte få svar om.

Tacksam för svar.

/Ola
Fick du nåt svar på om detta var tillåtet? Sitter själv i samma sits.

Med tanke på att en imkanal ska klara EI15, alltså under 15 minuter hindra spridning av värme och rök från en brand på insidan av imkanalen så är det ingen bra ide att använda aluminiumrör då dessa smälter vid temperaturer omkring 700 grader, vilket är betydligt lägre temperatur än vad som uppstår vid en brand. För att brandavskiljningen ska fungera så måste givetvis röret hålla sin form något så när. Svårt att ordna om röret smälter.

Dessutom ska ju en imkanal vara rensbar, varför man ska undvika lågpunkter då all skit rinner dit. Det blir också lite svårt att undvika på ett flexibelt rör i ett bjälklag.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Enkel och säker lösning finns på flexoduct.se att kika på, flexibel brandklassad IM kanal EI-15.

En imkanal skall isoleras med nätklädd isolering.

I övrigt är det kanske en idé att slå en pling till sotaren.

Dom vet vad som är godkänt och icke godkänt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.