1 521 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ventilera allt via skorstenen
Hej
Vi har en 6 pipig skorsten i vår 100 år gammal hus som skall muras om PG att lerbruket är i dåligt skick.
Kan jag i samband med detta använda skorstenen som följer:
Bakugn 2 pipor
Kakelugn 1pipa
Avloppsventilation 1 pipa
Imkanal 1pipa
Frånluft från VP 1 pipa
Mvh Kristoffer
Vi har en 6 pipig skorsten i vår 100 år gammal hus som skall muras om PG att lerbruket är i dåligt skick.
Kan jag i samband med detta använda skorstenen som följer:
Bakugn 2 pipor
Kakelugn 1pipa
Avloppsventilation 1 pipa
Imkanal 1pipa
Frånluft från VP 1 pipa
Mvh Kristoffer
Tänk på att luften från vp kan vara väldigt kall. En kall skorsten riskerar att skapa kondens och onödigt mycket sot i de andra kanalerna.
Men de andra sakerna borde gå. Använd den överblivna pipan som nödventilation för den dagen frånluften inte funkar
Men de andra sakerna borde gå. Använd den överblivna pipan som nödventilation för den dagen frånluften inte funkar
Bra, då lirkar jag ut avloppet via ventil i gaveln för jag ett har plåttak som jag inte vill röra mer än det som skorstensrenoveeringen(läs ny från grunden) kräver.
Om det nu intefinns takventiler för efter montage på plåttak.
Frånluften är kall, det får jag leva med, isolerar ev kanalen.
Om det nu intefinns takventiler för efter montage på plåttak.
Frånluften är kall, det får jag leva med, isolerar ev kanalen.
Rör i skorstenen?
Klicka här för att svara