Min gamla kanalfläkt (CK 100 A) Har gjort sitt och kilat vidare. Så jag hörde med en firma i närheten vad de skulle ha för byte inkl fläkt och arbete och fick ett prisförslag på 3600:- inkl moms men innan ROT. Nu kan jag som privatperson köpa denna fläkt för strax över 900:- inkl moms och frakt varför jag reagerade på priset som känns saltat. Har jag rätt eller är det ett ok bud och bara jag som är snål??
 
Priset täcker fem timmars arbete. Överlag uppfattar jag att det dels är svårt att få någon att göra småjobb, dels att man inte sällan får betala lite mer för dessa. Gissar att det beror på att hantverkaren har svårt att räkna hem det annars.
 
O
Ibland betalar hantverkaren mer för en produkt än vad vi som privatpersoner gör. När jag köpte radiatorer så fick min röris betala hos sin grosse 25% mer än vad jag fick betala när jag kollade runt på nätet. (Jag litar på att det är utan påslag)
Så vad är material på din faktura och vad är arbetstid?
 
Framgår inte. Detta är bara ett pris via mail ospecat. Men det är säkert så att det är ointressanta jobb för dem då det handlar om så små pengar. Ska kräla upp på vinden och se om alternativet kan vara att byta den själv och sen bara ta hem en elektriker för att koppla in elen. Kan ju inte vara kärnfysik direkt. Fläkten ska ju inte vara vare sig skruvad eller nitad.
 
I priset ligger ju även garanti på såväl fläkt som arbete, så lite höjd måste de nog ta.
 
Ni har helt rätt. Men det är svårt som privatperson att göra sig en uppfattning om rimligheten i offerter när man saknar referenspunkter.
Tack för alla synpunkter.
 
Robert63 skrev:
I priset ligger ju även garanti på såväl fläkt som arbete, så lite höjd måste de nog ta.
Ett rimligt påslag för garantier är kanske 3-5%. Så multiplicera priset med 0,96 för att se vad det motsvarar utan höjd för garantiarbeten.
 
Utan att ta hänsyn till eller ha en direkt åsikt om prisets rimlighet så är det lite intressant att du själv tror att du kan skruva dit fläkten men behöver en elektriker. Samma sak bör ju rimligen gälla även för någon annan, det bör ju då också bli två yrkeskategorier ventilationstekniker och elektriker om någon extern skall göra det. Det innebär ju att två personer skall dit för att göra jobbet.

Det ställs ju krav på behörighet vid ingrepp i en fast elinstallation och elektrikerna brukar ju inte syssla med ventilation även om dom säkert skulle kunna göra det.

Likaså ska du lägga tid på att beställa via nätet och hämta grejorna på posten och tiden för det jobbet kostar ju också pengar om du skall låta någon annan göra det till dig. Sen tillkommer restid till och från dig för de två olika yrkeskategorierna som skall in och mecka dit fläkten.

Det är lätt att glömma bort alla moment som ingår och som skall till om det skall göras enligt gällande regler.

Det är därför saker och ting blir dyra och att vi i Sverige tvingas göra så mycket själv tyvärr.....
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Ett rimligt påslag för garantier är kanske 3-5%. Så multiplicera priset med 0,96 för att se vad det motsvarar utan höjd för garantiarbeten.
Jag har ingen aning om vad som är rimligt påslag, men som hantverkare hade jag inte känt mig helt bekväm med att ta garantin för fläkten, vilket de i praktiken får göra.
 
oceanis skrev:
Utan att ta hänsyn till eller ha en direkt åsikt om prisets rimlighet så är det lite intressant att du själv tror att du kan skruva dit fläkten men behöver en elektriker. Samma sak bör ju rimligen gälla även för någon annan, det bör ju då också bli två yrkeskategorier ventilationstekniker och elektriker om någon extern skall göra det. Det innebär ju att två personer skall dit för att göra jobbet.

Det ställs ju krav på behörighet vid ingrepp i en fast elinstallation och elektrikerna brukar ju inte syssla med ventilation även om dom säkert skulle kunna göra det.

Likaså ska du lägga tid på att beställa via nätet och hämta grejorna på posten och tiden för det jobbet kostar ju också pengar om du skall låta någon annan göra det till dig. Sen tillkommer restid till och från dig för de två olika yrkeskategorierna som skall in och mecka dit fläkten.

Det är lätt att glömma bort alla moment som ingår och som skall till om det skall göras enligt gällande regler.

Det är därför saker och ting blir dyra och att vi i Sverige tvingas göra så mycket själv tyvärr.....
Har inga problem att fixa elen heller iom att installationen finns på plats så "behöver" elektriker gör jag inte. Däremot så får jag pyssla med ventilationen men är bannlyst från elen i avsaknad av utbildning.
Men visst, jag vet att det är flera moment och ditt resonemang stämmer men man blir snabbt "dumsnål".:p,
Tyvärr vet jag också av tidigare erfarenhet att firmor och enskilda hantverkare tenderar att "salta" offerter på jobb de inte vill ha!
Det var lite därför jag postade här för att få en rimlighetsprövning av priset. Inser att rubriken är något missvisande. Skulle nog stå "Byte av kanalfläkt, är priset rimligt" el dyl....
Får bättra mig i framtiden!
 
Begär in offert från några ventilationsfirmor.
Vent.teknikerna brukar ha någon typ av begränsad behörighet så att dom får koppla ur/in befintlig/utbytt utrustning.
Samtidigt kan du även få donen flödesmätna så att flödena blir rätt.
 
Robert63 skrev:
Jag har ingen aning om vad som är rimligt påslag, men som hantverkare hade jag inte känt mig helt bekväm med att ta garantin för fläkten, vilket de i praktiken får göra.
Om jag köper en fläkt själv och sen tar hem en hantverkare för att installera den, varför skulle jag ställa mina garantianspråk till hantverkaren?
Det är ju lika dumt som att klaga hos målaren om huset rasar dan efter att han målat klart runt fönstren.
 
Är det 5 timmars arbete blir det ju ungefär 400kr/h + moms per timme, det är ju normalpris för rörisar och elektriker.
 
500/h ? Den lokala vvsfirman tar 600/h. om de ska montera material som kunden köpt själv tar de 700/h

4h och 1200 för fläkten låter det som.
 
sunqan skrev:
Om jag köper en fläkt själv och sen tar hem en hantverkare för att installera den, varför skulle jag ställa mina garantianspråk till hantverkaren?
Det är ju lika dumt som att klaga hos målaren om huset rasar dan efter att han målat klart runt fönstren.
Offerten var inklusive fläkt, så din liknelse är inte aktuell i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.