3 309 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Fläktljud i kök
För det första vill jag säga att jag verkligen inte kan något om detta så inlägget kanske låter lite dumt och svara gärna på ett sätt även en lekman kan förstå.
Har nyss flyttat in i enplanshus byggt -77 och har upptäckt en mängd fel pga hemmabygge. Efter byte av en trasig värmepump igår som lät som tusan så märker vi ljudet från den mekaniska frånluften extremt mycket (missljudet från värmepumpen dolde det tidigare)
Vi har alltså mekanisk frånluft och en fläkt på taket som inte går att ändra hastighet på om man inte klättrar upp på taket (har förstått att vissa köksfläktar har den funktionen?) problemet är att det låter som att fläkten är igång konstant. Inte direkt något missljud men man hör att det säger luft konstant. Inte lite heller utan ganska rejält. Det låter även såklart i badrummen men inte alls lika mycket som i köksfläkten. Skulle gissa på att köket är renoverat i början på 2000-talet och börjar misstänka att ventilationen också är ett hemmabygge då fläkten på taket samt ugnen går på en vanlig strömbrytare.(elektriker är på ingång)
Min fråga är helt enkelt vad man kan göra åt det här? Kan problemet lösas genom att typ sätta in en ny fläkt och någon form av ljuddämpare? Finns det köksfläktar där man kan reglera fläkthastigheten på taket med eller installerar man ett separat reglage? Är det vettigt att ha ett reglage eller är det bättre att bara ha den inställd på samma hastighet året om? Och är detta något man kan och får fixa själv?
Har nyss flyttat in i enplanshus byggt -77 och har upptäckt en mängd fel pga hemmabygge. Efter byte av en trasig värmepump igår som lät som tusan så märker vi ljudet från den mekaniska frånluften extremt mycket (missljudet från värmepumpen dolde det tidigare)
Vi har alltså mekanisk frånluft och en fläkt på taket som inte går att ändra hastighet på om man inte klättrar upp på taket (har förstått att vissa köksfläktar har den funktionen?) problemet är att det låter som att fläkten är igång konstant. Inte direkt något missljud men man hör att det säger luft konstant. Inte lite heller utan ganska rejält. Det låter även såklart i badrummen men inte alls lika mycket som i köksfläkten. Skulle gissa på att köket är renoverat i början på 2000-talet och börjar misstänka att ventilationen också är ett hemmabygge då fläkten på taket samt ugnen går på en vanlig strömbrytare.(elektriker är på ingång)
Min fråga är helt enkelt vad man kan göra åt det här? Kan problemet lösas genom att typ sätta in en ny fläkt och någon form av ljuddämpare? Finns det köksfläktar där man kan reglera fläkthastigheten på taket med eller installerar man ett separat reglage? Är det vettigt att ha ett reglage eller är det bättre att bara ha den inställd på samma hastighet året om? Och är detta något man kan och får fixa själv?
På den tiden var det vanligt att utsug från toa/bad och kök använde samma takfläkt. I köket satt en spiskåpa som egentligen såg ut som en köksfläkt men inte hade nån egen fläkt. I dessa fanns ett reglage som kunde reglera hastigheten på fläkten ute på taket och ett spjäll i kåpan som kunde öppnas vid matlagning. ex;http://www.rcv-ventguide.se/store/p...nt-villavent-spiskåpa-600mm-fraktfritt-458827 När kök sedan renoverades sattes ofta ,utav ren okunnighet (eller att man sett för mycket i inredningstidningar) kåpor med inbyggda fläktar in istället vilket innebar att takfläktsreglaget uteblev och resultatet blev att takfläkten gick på högvarv hela tiden. Ibland var det nåt ljushuvud som satte en reglering som kunde sänka hastigheten på takfläkten men då köksfläkten startades orkade takfläkten inte svälja undan den ökade luftmängden utan en del av matoset trycktes bakvägen ut i bad o toaventilerna. Det finns många sätt att tänka fel när det gäller ventilation.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja det låter som att det är något sånt som gjorts. Vet du om det finns något att göra åt det?exerg skrev:På den tiden var det vanligt att utsug från toa/bad och kök använde samma takfläkt. I köket satt en spiskåpa som egentligen såg ut som en köksfläkt men inte hade nån egen fläkt. I dessa fanns ett reglage som kunde reglera hastigheten på fläkten ute på taket och ett spjäll i kåpan som kunde öppnas vid matlagning. ex;[länk] När kök sedan renoverades sattes ofta ,utav ren okunnighet (eller att man sett för mycket i inredningstidningar) kåpor med inbyggda fläktar in istället vilket innebar att takfläktsreglaget uteblev och resultatet blev att takfläkten gick på högvarv hela tiden. Ibland var det nåt ljushuvud som satte en reglering som kunde sänka hastigheten på takfläkten men då köksfläkten startades orkade takfläkten inte svälja undan den ökade luftmängden utan en del av matoset trycktes bakvägen ut i bad o toaventilerna. Det finns många sätt att tänka fel när det gäller ventilation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden