4 638 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Ventilation i huset, halva ftx?
Hejsan,
Enplanshus med källare.. Har idag ventilation i form av en paxfläkt i källarens badrum, en paxfläkt i tvättstugan. Dessa går på lågfart hela tiden sen ökar dessa då dom känner av fukt. Har även mekanisk frånluft via murstocken på ovanvåningen som går konstant (Dock bara ett don). Tilluftsventiler Fresh i två sovrum uppe samt tilluft i fönsterna uppe samt tilluftsventiler sovrum nere.
Luften upplevs som mycket fräsch utan lukt i hela huset med ca. 25-45% luftfuktighet. Men vi blir ändå sugna på FTX system. I och med att de är källare så undrar jag om de går att bara köra FTX på ovanvåningen och ha rör och aggregatet på kallvinden? och då bara fortsätta köra frånluft i källaren.. Med vänlig hälsning. Kl8
Enplanshus med källare.. Har idag ventilation i form av en paxfläkt i källarens badrum, en paxfläkt i tvättstugan. Dessa går på lågfart hela tiden sen ökar dessa då dom känner av fukt. Har även mekanisk frånluft via murstocken på ovanvåningen som går konstant (Dock bara ett don). Tilluftsventiler Fresh i två sovrum uppe samt tilluft i fönsterna uppe samt tilluftsventiler sovrum nere.
Luften upplevs som mycket fräsch utan lukt i hela huset med ca. 25-45% luftfuktighet. Men vi blir ändå sugna på FTX system. I och med att de är källare så undrar jag om de går att bara köra FTX på ovanvåningen och ha rör och aggregatet på kallvinden? och då bara fortsätta köra frånluft i källaren.. Med vänlig hälsning. Kl8
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Det går bra så länge du har en tät dörr mellan källare och övervåning.
Varför behöver man en stängd dörr?
Om man har ett balanserat in/ut på ovanvåningen så får man en bra vent där. Med mek från och öppna ventiler i källaren så blir det ju fungerande vent även där. Det fungerar oavsett öppen el stängd dörr.
Om man kör FTX en med lite mer frånluft för att säkerställa att det inte är övertryck i huset så får man ett litet flöde från källaren till ovanvån, men vad gör det ...
Om man har ett balanserat in/ut på ovanvåningen så får man en bra vent där. Med mek från och öppna ventiler i källaren så blir det ju fungerande vent även där. Det fungerar oavsett öppen el stängd dörr.
Om man kör FTX en med lite mer frånluft för att säkerställa att det inte är övertryck i huset så får man ett litet flöde från källaren till ovanvån, men vad gör det ...
Tack för svar. Hela trappen ner till källaren är av öppen modell så jag varken kan eller vill stänga... Lutar att jag kör med ftx på ovanvåningen, i värsta fall får man väl bygga vidare på systemet ner i källaren.
Har ju mekanisk frånluft med bara en frånluftsventil uppe, ni som har mekanisk frånluft, hur många till/ från don har ni?
Har ju mekanisk frånluft med bara en frånluftsventil uppe, ni som har mekanisk frånluft, hur många till/ från don har ni?
Jag drog in FTX i hela huset. Villa med källare, bovåning och vind.
Jag har satt 1 från el till luftsdon i varje rum.
6 frånluft och 8 tilluftsventiler
Källaren
Frånluft i tvättstuga, toalett och en klädkammare.
Tiiluft i gillestuga, sovrum och hobbyrum
Bovåningen
Frånluft i kök och 2 toaletter
Tilluft i vardagsrum och 4 sovrum.
Aggregatet sitter på vinden.
Källaren servas med 3 rör
Som frånluft används orginal ventrör från självdragstiden.
1 rör går genom en garderob för att ge luft till gillestuga och sovrum
1 rör ned genom ett annat utrymme jag hittade som ger luft i hobbyrummet.
Jag tyckte det gick relativt enkelt att dra in FTX i hela huset.
Men man sparar inga pengar om man har självdrag innan. Det är bara förbättrad luft i hela huset, men det var det vi önskade.
Jag har satt 1 från el till luftsdon i varje rum.
6 frånluft och 8 tilluftsventiler
Källaren
Frånluft i tvättstuga, toalett och en klädkammare.
Tiiluft i gillestuga, sovrum och hobbyrum
Bovåningen
Frånluft i kök och 2 toaletter
Tilluft i vardagsrum och 4 sovrum.
Aggregatet sitter på vinden.
Källaren servas med 3 rör
Som frånluft används orginal ventrör från självdragstiden.
1 rör går genom en garderob för att ge luft till gillestuga och sovrum
1 rör ned genom ett annat utrymme jag hittade som ger luft i hobbyrummet.
Jag tyckte det gick relativt enkelt att dra in FTX i hela huset.
Men man sparar inga pengar om man har självdrag innan. Det är bara förbättrad luft i hela huset, men det var det vi önskade.
Medlem
· Norrbottens län
· 92 inlägg
Tänker lite att bra energiåtervinning sätts ur spel om man drar in kall luft hela tiden. Blir dyrt med åren... Bättre hålla de utrymmen som inte behöver ventileras stängda och bara ha en tallriksventil som kan justeras efter behov?L largab skrev:Varför behöver man en stängd dörr?
Alla utrymmen i källare behöver nog ventileras. Om man bara har ftx på ovanvåningen så blir det ju en mindre mängd som omsätts i källaren mha mek frånluftsfläkt. Det går knappast åt mer energi än utan ftx iallafall.D DrGreenbaum skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden