Byggahus.se

Variant på FTX?

1. P
    Medlem · 14 inlägg

Plothman

Medlem
    Enplans hus i tegel byggt -65 med oinredd källare och oinredd vind. Bott i huset i 18 år, nu dags för renovering. Det mesta i huset är original. I källaren en oljepanna och en elpanna, den senare gick sönder för några år sedan.

Tidigare körde vi olja på vintern och el på sommaren. Alltid skönare i källaren på vintern tack vare oljepannans spillvärme. Nu har vi isolerat källaren och dränerat om pga vatten i matkällaren och fukt som tränger upp genom bottenplattan ibland. Därefter har vi bytt ut oljepannan mot bergvärme.

Huset har självdrag. Köksfläkten har gått sönder, har nu bara självdrag. I källaren finns garage, förråd utan värme, matkällare, toalett, bastu, dusch, tvättstuga och en korridor. Radiatorer finns i tvättstuga, toalett, dusch och garage.

När bergvärmen installerades flyttades den pumpen till garaget och pannrummet utrymdes En ny radiator sattes upp i gamla pannrummet och en fläktkonvektor sattes upp i korridoren och radiatorn i garaget byttes mot en fläktkonvektor.

Frånluft med tallriksventiler finns i tvättstuga, toalett och dusch. Tilluft genom yttervägg med tallriksventiler finns i pannrum, tvättstuga, toalett, dusch, bastu, kallförråd och matkällare. I garaget finns en gammal Bahcofläkt som suger ut luften ur garaget. Kanaler för frånluft är gamla eternitkanaler.

På entréplanet finns frånluft från badrummet och toaletten via gamla eternitkanaler. Köksfläktens kanal går ut via eternitkanal till egen skorsten. I vardagsrummet finns en braskamin. I pannrummet finns nu en öppen rökgång i samma skorsten som braskaminens rökgång.

På entréplanet finns förutom kök, badrum och toalett, ett vardagsrum, två sovrum, ett arbetsrum och en hall. Efter hittills gjorda renovering har temperaturen i källaren gått upp från ca 15 till 22-24 grader. Har känslan av att ventilationen har försämrats. Det kan ryka in genom köksfläktskanalen pga baksug om man eldar i braskaminen vid fel vindriktning.

På entréplanet är köket nu kallaste rummet, svårt att få upp över 18 grader om inte utgående temperatur från värmepumpen höjs med påföljd att radiatorer i andra rum behöver strypas.

Isoleringen på vinden endast 10 cm mineralullsmattor. Det är inte så svårt att förstå att vi har betydande energiförluster via vinden. Å andra sidan skyddar det sannolikt vinden från mögelpåväxt, åtminstone så länge vi hade oljepannan. Byte av isoleringen på vinden planeras därför.

I det läget funderar jag på att lägga till ett FTX-system. Detta för att via ett kylbatteri på bergvärmepumpen kunna sänka temperaturen på entréplanet något på sommaren och genom ett värmebatteri få bättre spridning av värmen på entréplanet på vintern. Om det inte ska bli jättedyrt tänker jag behålla eternitkanalerna till källaren eftersom de är inmurade i betongbjälklaget.

Min plan blir då att behålla frånluften i källaren via befintliga kanaler och förstärka effekten något genom PAX-fläktar som får vara luftfuktighetsstyrda i dusch och tvättstuga. På sommaren tänker jag låta tallriksventilerna för till-luft vara öppna men stryper dem på vintern förutom till matkällaren och kallförrådet. FTX-systemet byggs på vanligt sätt på entréplanet.

Eternitkanalerna från köksfläkt, badrum och toalett tas bort, går att göra enkelt. Ny köksfläkt installeras med ny kanal och får gå ut i egen skorsten som förut. Kanalerna från badrum och toalett kopplas till FTX-systemet. En till frånluftskanal tas upp på väggen mellan vardagsrummet och trapphuset där trappan ner till källaren är och dras genom taket upp på vinden och ansluts till FTX-systemet. Vitsen med det är att ta vara på varm luft från vardagsrummet när man eldar i braskaminen och leda in den uppvärmda luften i FTX-systemet och sen få ut den värmen i de andra rummen, på vintern förstås.

Inkommande luft från FTX-systemet går till de två sovrummen, arbetsrummet vardagsrummet och till köket. Dessutom görs en ny luftkanal från väggen mellan vardagsrummet och trapphuset som jag nämnde tidigare men som leds neråt till källaren och slutar i gamla pannrummet eller tvättstugan. Den kanalen ska ha en fläkt som suger luft från vardagsrummet ner till källaren och ska användas enbart vintertid.

Jag är medveten om att jag blandar olika system men målet är att göra så små ingrepp som möjligt på huset och att få bättre ventilation och möjlighet till viss kyla sommartid och bättre värmefördelning mellan olika rum på entréplanet vintertid och att inte behöva blanda in källaren i Ftx-systemet. Ni som orkat läsa så här långt, hör av er om ni behöver förtydligande.

Redigerat av moderator 3 feb 2019 22:45
  2. P
    Medlem · 14 inlägg

Plothman

Medlem
    Jaha, förstås oskickligt att det blev två inlägg med exakt samma innehåll. Har skrivit på mobilen, fördröjning gjorde att det blev dublett och är därtill orsaken till oaptitlig layout på texten. Beklagar! Tyvärr vet jag inte hur man går in och redigerar, om det går. Hoppas det går att begripa ändå. Glömde ställa frågan: Är denna lösning något som funkar i praktiken? Overkill? Hur går man vidare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.