2 904 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hål för spaltventiler samt övriga frågor om ventilation
Vi bor i en lägenhet som tidigare saknat mekanisk ventilation pga. ett ingrepp som tidigare ägare gjort. Förra veckan fick vi mekanisk frånluft i form av en kryddhyllefläkt installerad (suger från kök och badrum).
Jag trodde då att det skulle börja dra i spaltventilerna som vi har monterade i fönsterna i sovrum och vardagsrum men det drar i princip ingenting i dom fortfarande vilket också killen som installerade ventilation reagerade på.
Han kommenterade på att hålen är för glest borrade, dom sitter inte helt rakt heller så jag tvivlar på att dom använt en borrmall. Fönsterna är PVC-fönster så det är ju ett hålrum inne i karmen där borrhålen är (går alltså inte rakt igenom som ett rör). 8-10 hål per ventil totalt 4 spaltventiler, lägenheten är 52kvm.
Blir inte heller något ökat drag i spaltventilerna om jag drar fläkten på max.
Dock så börjar det dra kännbart vid otätheter i hallgolvet vid listerna, samma i köket samt i en liten spalt vid ett rörschakt i garderoben i hallen som saknar list om jag drar på fläkten. Alla dessa ställen ligger nära köket och badrummen där frånluften tas och spaltventilerna är längre bort.
Kan det vara så att spaltventilerna är dåligt borrade i kombination med att det drar tjuvluft från andra ställen som gör att nästan ingen luft alls verkar tas in genom spaltventilerna? Att jag bör täta där det drar tjuvluft inne i lägenheten är jag med på men hur ska jag fixa spaltventilerna? Det är som sagt PVC fönster och om man tittar in i hålen så verkar det vara metall på insidan.
När jag läst om borrning för spaltventiler så verkar det väldigt viktigt att hålen blir exakt vinkelräta mot, varför är det så?
Kan lägga upp bilder på hur det ser ut när jag kommit hem.
Jag trodde då att det skulle börja dra i spaltventilerna som vi har monterade i fönsterna i sovrum och vardagsrum men det drar i princip ingenting i dom fortfarande vilket också killen som installerade ventilation reagerade på.
Han kommenterade på att hålen är för glest borrade, dom sitter inte helt rakt heller så jag tvivlar på att dom använt en borrmall. Fönsterna är PVC-fönster så det är ju ett hålrum inne i karmen där borrhålen är (går alltså inte rakt igenom som ett rör). 8-10 hål per ventil totalt 4 spaltventiler, lägenheten är 52kvm.
Blir inte heller något ökat drag i spaltventilerna om jag drar fläkten på max.
Dock så börjar det dra kännbart vid otätheter i hallgolvet vid listerna, samma i köket samt i en liten spalt vid ett rörschakt i garderoben i hallen som saknar list om jag drar på fläkten. Alla dessa ställen ligger nära köket och badrummen där frånluften tas och spaltventilerna är längre bort.
Kan det vara så att spaltventilerna är dåligt borrade i kombination med att det drar tjuvluft från andra ställen som gör att nästan ingen luft alls verkar tas in genom spaltventilerna? Att jag bör täta där det drar tjuvluft inne i lägenheten är jag med på men hur ska jag fixa spaltventilerna? Det är som sagt PVC fönster och om man tittar in i hålen så verkar det vara metall på insidan.
När jag läst om borrning för spaltventiler så verkar det väldigt viktigt att hålen blir exakt vinkelräta mot, varför är det så?
Kan lägga upp bilder på hur det ser ut när jag kommit hem.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
