Till Nibe f370. 90 m2 enplanshus. För nackdelar? En slang löser ett praktiskt problem vid montaget för mig men jag läser att rektangulär dämpare är effektiv(are) mot låga frekvenser.

Några erfarenheter? Slangen är ju halva priset.

Flexibel ventilationsslang för byggprojekt, möjlig lösning för Nibe f370 installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rektangulär metallisk luftdämpare för ventilationssystem, visad i en onlinebutiks gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte om det stämmer. Ljud är luftrörelser. Ju fler gånger ljud studsar sänks effekten. D v s ju fler gånger en dämpare tvingar ljudet att studsa i dämpare desto lägre ljud. Vilket gör att höga frekvenser är lättare att ta hand om än de låga frekvenserna.

En flexibel dämpare sänker ljudet på andra sidan kanalen därför att den läcker ljudet till utrymmet den sitter i. Precis som att en rektangulär kanal eller dämpare sänker ljudet efter den bättre än en rund kanal eller dämpare.

Att en vanlig dämpare sänker bättre i låga frekvenser tror jag inte stämmer så länge den inte är mycket längre än den flexibla dämparen.

Med flexibla dämpare bör man vara medveten om att den 'läcker' ljud snarare än sänker det och att man monterar den rätt för att slippa onödiga tryckfall.
Om man har ett utrymme som inte är ljudkänsligt och man är noggrann vid monteringen är det ett bra alternativ.

Du bör ha en av varje

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.