4 345 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Vibrationer från takfläkt
Husägare
· Västra Götalands Län
· 117 inlägg
Har sovrummet precis under takfläkten (svf-7). Fläkten har vibrerat ett tag, men nu börjar det bli outhärdligt.
Jag har såklart varit uppe på taket och lyft locket vid ett flertal tillfällen, men när jag lyfter på locket så slutar vibrationerna och fläkten verkar gå tyst. Detta får mig att tro att det inte är fläkten i sig som är problemet. Jag funderar på om det kan vara nån balansgrej? Jag bör också nämna att jag även rengjort fläkten så gott det går (fläktbladen och allt annat jag kom åt).
Någon som har varit med om samma problem och vet var man kan vända sig, eller om det kanske är lätt att fixa själv?
Jag har såklart varit uppe på taket och lyft locket vid ett flertal tillfällen, men när jag lyfter på locket så slutar vibrationerna och fläkten verkar gå tyst. Detta får mig att tro att det inte är fläkten i sig som är problemet. Jag funderar på om det kan vara nån balansgrej? Jag bör också nämna att jag även rengjort fläkten så gott det går (fläktbladen och allt annat jag kom åt).
Någon som har varit med om samma problem och vet var man kan vända sig, eller om det kanske är lätt att fixa själv?
Har du läst denna tråden?
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-lager-flaektmotorn-svf-7.290278/
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-lager-flaektmotorn-svf-7.290278/
Husägare
· Västra Götalands Län
· 117 inlägg
Yes, det har jag. Precis innan jag skapade denna tråden, faktiskt! =) Den tråden handlade om att byta lagren på fläkten. Detta är anledningen till att jag var noga med att skriva "... när jag lyfter på locket så slutar vibrationerna och fläkten verkar gå tyst. Detta får mig att tro att det inte är fläkten i sig som är problemet". Tror du ändå att det kan vara lagren på min fläkt som det är fel på, trots att den går tyst vid lucköppning?H hus520 skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Västra Götalands Län
· 117 inlägg
Lite pinsamt att erkänna nästan, men för framtida referens och ifall någon annan har samma problem...
Jag kånkade mig upp på taket igen och tog i rejält med städningen denna gången. Rensade noggrant varenda "lamell" på båda sidor och satte tillbaka fläkten så gott det gick med en löst hängande dämpningslist.
Jag var tvungen att dubbelkolla att jag verkligen satt igång fläkten, för när jag kom upp i sovrummet var det knäpptyst =)
Jag kånkade mig upp på taket igen och tog i rejält med städningen denna gången. Rensade noggrant varenda "lamell" på båda sidor och satte tillbaka fläkten så gott det gick med en löst hängande dämpningslist.
Jag var tvungen att dubbelkolla att jag verkligen satt igång fläkten, för när jag kom upp i sovrummet var det knäpptyst =)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden