11 047 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
Var hittar jag trycktät popnit?
Sida 1 av 2
Vi är på gång att göra ventilationskanalen till vår nya köksfläkt. Försöker göra det enligt konstens alla regler. Försöker nu hitta trycktät popnit (blindnit? Vad är skillnaden) för att det ska bli gastätt. Hittar bara lite när jag googlar, och är privatperson. Var kan jag köpa dessa? Eller vad har jag för andra alternativ?
Tacksam för hjälp!
Tacksam för hjälp!
Kör med spetsig skruv istället så slipper du förborra.
Men om du ändå vill köra popnitar så ska den vara trycktät, köpes på tex Alig, om du kör med annan popnitar måste du även tejpa med ventilationstejp.
Edit: obs att det ska vara spetsig spets, ej förborrande.
Men om du ändå vill köra popnitar så ska den vara trycktät, köpes på tex Alig, om du kör med annan popnitar måste du även tejpa med ventilationstejp.
Edit: obs att det ska vara spetsig spets, ej förborrande.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ventilationstejp"
Ventilationstejp
Ventilationstejp, också känt som HVAC-tejp (Heating, Ventilation, and Air Conditioning), används för att täta, reparera och säkra sammanfogningar, skarvar och anslutningar i luftkanaler, fönsterisolering och andra HVAC-komponenter.
Läs mer
Bauhaus har också bra sortiment med nitar,
https://www.bauhaus.se/blindnit-rapid-o4x16mm-50st-fp
https://www.bauhaus.se/blindnit-rapid-o4x16mm-50st-fp
Utdrag ur SBN 75e) Vassa friliggande instick av t ex stålskruv får inte anordnas i imkanal från bostädereller i följande fall.Kanal med diameter högst 100 mmKanal med inlagd renslinaInom 1 m avstånd från arbetsplats för rensning såsom vid don, renslucka,sarnlingslåda, fläktkammareKanal avsedd att beträdasTomasJor skrev:
SBN 75 är ju ersatt, tror det var -80?T tergo skrev:Utdrag ur SBN 75e) Vassa friliggande instick av t ex stålskruv får inte anordnas i imkanal från bostädereller i följande fall.Kanal med diameter högst 100 mmKanal med inlagd renslinaInom 1 m avstånd från arbetsplats för rensning såsom vid don, renslucka,sarnlingslåda, fläktkammareKanal avsedd att beträdas
Nu gällande är väl Boverket 2011:16 där 1 och 2 bostadshus är undantagna.