Jag har en frånluftsfläkt på vinden som har stannat nu efter ca 10 år. Har försökt göra rent den men den går bara nån dag innan den stannar igen, så jag gissar att det är läge att köpa en ny. Fläkten sitter i en låda märkt KVK 125 Systemair - men när jag letar på nätet verkar det mest vara en ljudisolerad låda som har levererats med ett antal olika fläktar innuti genom åren. I min KVK125 sitter en fläkt med märkning enl foto.
Nån som vet var jag kan hitta en ersättare till den fläkten (jag vill ju slippa byta hela min KVK125)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån som vet var jag kan hitta en ersättare till den fläkten (jag vill ju slippa byta hela min KVK125)?
Dessa motorer har ofta lång livslängd. Snurrar fläktbladen lätt utan skrap eller missljud är lagren OK.
Det som kan påverka funktionen är driftskondensatorn, en pryl för ca 50-100 kr.
Vad exakt händer när fläkten stannar? Står den och "brummar"?
Det som kan påverka funktionen är driftskondensatorn, en pryl för ca 50-100 kr.
Vad exakt händer när fläkten stannar? Står den och "brummar"?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ev
https://www.google.com/search?q=ebm...XlsosKHcajClMQ_AUIDCgA&biw=1920&bih=947&dpr=1
https://www.mouser.se/ProductDetail/ebm-papst/D2E097-CB01-02?qs=DB9cKZ5ZWfVXaxJ5VmJZyA==
finns firmor som renoverar fläktmotorer
den borde klara 20-25 år drift
https://www.google.com/search?q=ebm...XlsosKHcajClMQ_AUIDCgA&biw=1920&bih=947&dpr=1
https://www.mouser.se/ProductDetail/ebm-papst/D2E097-CB01-02?qs=DB9cKZ5ZWfVXaxJ5VmJZyA==
finns firmor som renoverar fläktmotorer
den borde klara 20-25 år drift
Den började gnissla och låta i vintras, så jag öppnade upp den och dammsög och rengjorde, då funkade den i några månader till, sedan började den gnissla och låta igen. Jag rengjorda och försökte smörja på valda ställen. Nu när jag drar på strömmen går den igång, men efter några timmar har den stannat. Samma visa varje gång. Men det kanske går att fixa?E etompau skrev:
Låter som det är något mekaniskt fel och inte kondensatorfel. Kanske utslitna lager. Sätter man snurr på fläktbladen med handkraft ska de snurra i stort sett ljudlöst i kanske 20-30 sekunder.
Att börja olja grejorna hjälper sällan. Kan orsaka att smuts fastnar på lager/axel.
Nya lager kostar cirkus 50 kr/st. Det finns filmer på Youtube som visar hur man gör lagerbyte, även en del inlägg på forumet beskriver detta.
Annars är det vanligaste felet på dessa motortyper driftkondensatorn. En cylinderformad pryl kanske 5-6 cm på höjden. Kanske sitter den i kopplingsboxen som skymtar på din bild.
Att börja olja grejorna hjälper sällan. Kan orsaka att smuts fastnar på lager/axel.
Nya lager kostar cirkus 50 kr/st. Det finns filmer på Youtube som visar hur man gör lagerbyte, även en del inlägg på forumet beskriver detta.
Annars är det vanligaste felet på dessa motortyper driftkondensatorn. En cylinderformad pryl kanske 5-6 cm på höjden. Kanske sitter den i kopplingsboxen som skymtar på din bild.
Det finns ju en varvtalsregulator också. Vanligtvis står den på max, men drar jag ner den till min stannar stannar fläkten och "brummar". Tyder det på att det är dåliga lager?E etompau skrev:
Annars verkar den gå nått dygn i taget just nu...
Och om du beslutar dig ( likt jag just gjort ) för att byta, så köp fläkt och kondensator samtidigt. Ersättningsfläkt finns förmodligen på deras hemsida och du har ju hela typbeteckningen på märkplåten. De har dock delat upp sina fläktar i ersättningsfläktar och reservdelsfläktar, men det går hyfsat bra att leta.
Nu har jag hittat boven i dramat. Ett av kullagren har tokskurit. Det som lurade mig lite var att fläkten går igång på normal hastighet men blir riktigt varm, gissningsvis finns det någon typ av överhettningsskydd som slår till efter ett tag och då stannar den helt.
Nu ska jag bara hitta nya kullager och försöka få ihop den igen.
Nu ska jag bara hitta nya kullager och försöka få ihop den igen.
Allt går ju inte som planerat, men så är det väl alltid. Hade tänkt byta båda lagrena. Men novis på lagerbyte så jag tog förgivet att det skulle vara två likadana lager. Men icke, så det lager som fungerar får sitta kvar. Provkörningen gick utan anmärkning så nu är det bara att krypa upp på vinden och montera den som återstår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden