Jag har ett badrum med dusch bakom en glasblocksvägg och med skjutdörr. I andra änden av badrummet sitter en fuktstyrd pax-fläkt. (se bilder). Pga barnens ålder har nu antalet duschar per dygn ökat. Nu har det uppstått mögelfläckar i kakelfogarna i duschen, främst under midjehöjd. Jag skrubbar bort dem, men de återkommer snabbt igen.
Jag misstänker att felet är för dålig ventilation. Paxfläkten sitter i andra änden av badrummet och börjar dessutom köra först när man duschat en längre tid.
Vad ska jag göra? Låta fläkten gå jämt? Installera ny fläkt närmre själva duschen? Riva glasbetongen och ersätta med svängbar duschvägg? Rengöra med starkare kemikalier?
Tacksam för goda råd.
Jag misstänker att felet är för dålig ventilation. Paxfläkten sitter i andra änden av badrummet och börjar dessutom köra först när man duschat en längre tid.
Vad ska jag göra? Låta fläkten gå jämt? Installera ny fläkt närmre själva duschen? Riva glasbetongen och ersätta med svängbar duschvägg? Rengöra med starkare kemikalier?
Tacksam för goda råd.
Produkter som diskuteras: "Paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Det är svårt att ventilera bort fukt under den fuktiga sommaren, det blir bättre till eldningssäsongen. Många välanvända duschar får påväxt så här års.
Lite Klorin som penslas på fogen bleker bort och dödar möglet på några timmar.
Lite Klorin som penslas på fogen bleker bort och dödar möglet på några timmar.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det är ett bra tips, så har vi ordnat det i våra badrum. Osäker på om Pax har några modeller som kan programmeras så men med Fresh Intellivent går det utmärkt. Dessutom har den högre kapacitet och är tystare än den Pax Passad 30/31 jag jämför med, anpassar själv fuktstyrningen efter aktuella förhållanden dvs kör bara ökad ventilation när det är lönt (grundfuktigheten i luften skiljer sig ju normalt ganska mycket mellan årstiderna). Även viktigt att tilluften till badrummet är tillräcklig.Jonatan79 skrev:
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Den kommer idag från den springa som blir under dörrbladet, och den kan jag nog göra större.H Harald Blåtumme skrev:
Men paxfläkten sitter ju i samma ände av rummet som dörren. Kommer det verkligen cirkulera ända bort till andra änden där duschen är?
Köp ett rengörninsmedel med klor, spraya på och låt verka en stund. Skrubba sen med en en skurborste så går det bort. Kloret luktar skarpt, men var det som fungerade bäst i vår gamla lägenhet. Där hade vi behövt skura säkert en gång i månaden för att hålla det i schack.
https://handla.ica.se/handla/katego...l-spray-750ml-cillit-bang-id_p_5701092110763/
Brukar vi använda.
https://handla.ica.se/handla/katego...l-spray-750ml-cillit-bang-id_p_5701092110763/
Brukar vi använda.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag är verkligen ingen expert på ventilation och mögel etc men en del experimenterande har jag hunnit med över decennier som ägare till några kåkar.
Vi brukar köra luft/luft VP i AC-läge på sommaren vilket hjälper till att hålla ner fuktigheten. I källaren med tvättstuga har vi även en Woods luftavfuktare som drar igång ibland för att hålla rH kring 50% max.
Jag är ganska säker på att just rH är en viktig parameter att ha koll på vad gäller mögelpåväxt, över 60 rH börjar gynna mögel om jag förstått saken rätt. Vi har inte haft några mögelpåslag alls i fogarna (dock är våtutrymmena ganska nygjorda, ett par år gamla max).
Håller med, sällan under 50% rH utomhus snarare uppåt 90% under "monsunsäsongen". Så det är svårt att få ner luftfuktigheten inomhus utan luftavfuktare eller AC. Klorin funkar fint för att städa bort mögel, man får bara passa sig för syrabaserade produkter (mest avsedda för kalkavlagringar) på kakelfogar.Claes Sörmland skrev:
Ja det spelar roll för momentant fuktpåslag i luften efter dusch (och reducerar kalkfällning) men jag tycker inte det spelar så stor roll med fuktnivån i rummet över tid.BirgitS skrev:
Jag vet inte tillräckligt för att kunna säga om det kan räcka men inloppsluften blir ju knappast direktkortsluten mot utsuget så det kan kanske funka bra nog. Vi har en liknande situation i vårt badrum i källaren, där sitter en Fresh Intellivent ganska nära dörren och inloppet från angränsande rum. Konstant lågfart med pulsstyrt eller "AI-fuktstyrt" intensivläge (silent mode). Här har vi kompletterat med en Pax Passad 30/31 med det fina kallrasskyddet av "bländar-typ" precis vid duschhörnan, utlopp rakt ut och aktiveras av fuktsensor enbart. Gjorde att imman från badrumsspeglarna försvinner på några minuter efter man duschat, de båda fläktarna arbetar snabbt ner rH till normalläget 50% +/- 5% beroende på säsong.P proffsrik skrev:
Jo det är inte enbart bra flöde som behövs utan även en "tillräckligt låg" relativ luftfuktighet. Vi har ett 1 1/2-planshus med inredd källare och har som sagt 50 +/- 5% året runt som max på alla plan, kanske mer runt 40% rH på vintern. Detta mätt dels kontinuerligt via larmsystemets rökdeckare som även mäter temp och luftfuktighet, dels via kalibrerad rH-mätare.mathiash77 skrev:
Vi brukar köra luft/luft VP i AC-läge på sommaren vilket hjälper till att hålla ner fuktigheten. I källaren med tvättstuga har vi även en Woods luftavfuktare som drar igång ibland för att hålla rH kring 50% max.
Jag är ganska säker på att just rH är en viktig parameter att ha koll på vad gäller mögelpåväxt, över 60 rH börjar gynna mögel om jag förstått saken rätt. Vi har inte haft några mögelpåslag alls i fogarna (dock är våtutrymmena ganska nygjorda, ett par år gamla max).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden