-54 byggt hus med källare och vind. Självdrag.
Vi har satt in tilluft (blå) i vardagsrum och sovrum samt vindens sovrum. Frånluft (röd) i badrum (fuktstyrd pax med rörelsesensor) och köksfläkten. Den brukar vi när vi är hemma låta gå på 1:an. Nu under sommaren vädrar vi också i alla rum hela dagarna när vi är hemma. Men nu har alla börjat jobba och när man kommer hem känns de instängt. Främst i lilla hallen innanför ytterdörren samt i den större hallen när man kommer in. Vet inte om jag kan säga att de luktar nåt. De luktar instängt. Efter en stunds vädring försvinner det och känns fräsht. I lilla tamburen går trappan upp till vinden. Där är ventilationen troligen inte jättebra. En tilluft men i gen direkt frånluft. Finns inte öppning i murstocken där uppe. Under den stora hallen finns garaget. Funderar på om vi borde sätta en tilluftsventil i lilla hallen..ovan ytterdörren. Och kanske de borde finnas 2 i vardagsrummet. En till på väggen som vätter mot yttetdörren? Har bokat in en kartläggning av ventilationen.. Men har inte fått någon tid än. I trappen upp mot vinden finns gammal plastmatta. Men känns inte som den orsakar unkenhet... Uppe på vinden, utanför sovrummet luktar de lite vind (kallvind mitt emot) men luktar inte illa.. Men lite vind. Svårt att beskriva unkenheten... Känns som ovädrat, med blandning av nya material.. (vi har renoverat med nya ytor överallt) Vad tror ni?
Vi har satt in tilluft (blå) i vardagsrum och sovrum samt vindens sovrum. Frånluft (röd) i badrum (fuktstyrd pax med rörelsesensor) och köksfläkten. Den brukar vi när vi är hemma låta gå på 1:an. Nu under sommaren vädrar vi också i alla rum hela dagarna när vi är hemma. Men nu har alla börjat jobba och när man kommer hem känns de instängt. Främst i lilla hallen innanför ytterdörren samt i den större hallen när man kommer in. Vet inte om jag kan säga att de luktar nåt. De luktar instängt. Efter en stunds vädring försvinner det och känns fräsht. I lilla tamburen går trappan upp till vinden. Där är ventilationen troligen inte jättebra. En tilluft men i gen direkt frånluft. Finns inte öppning i murstocken där uppe. Under den stora hallen finns garaget. Funderar på om vi borde sätta en tilluftsventil i lilla hallen..ovan ytterdörren. Och kanske de borde finnas 2 i vardagsrummet. En till på väggen som vätter mot yttetdörren? Har bokat in en kartläggning av ventilationen.. Men har inte fått någon tid än. I trappen upp mot vinden finns gammal plastmatta. Men känns inte som den orsakar unkenhet... Uppe på vinden, utanför sovrummet luktar de lite vind (kallvind mitt emot) men luktar inte illa.. Men lite vind. Svårt att beskriva unkenheten... Känns som ovädrat, med blandning av nya material.. (vi har renoverat med nya ytor överallt) Vad tror ni?
Jag tror ni har ett ventilationsproblem sett till alla trådar som du har startat.
En pax-fläkt eller liknande gör nytta i ett stängt litet utrymme som ett badrum är, för att snabbt forcerar luftdraget.
Det lär bli svårt att bygga ventilationen i ett hus på dessa små fläktar.
Kanske ska ni testa ozon-behandling, vet ej om det funkar men det tyck vara senaste modet för att fixa till unken miljö.
En pax-fläkt eller liknande gör nytta i ett stängt litet utrymme som ett badrum är, för att snabbt forcerar luftdraget.
Kanske ska ni testa ozon-behandling, vet ej om det funkar men det tyck vara senaste modet för att fixa till unken miljö.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag känner igen fenomenet med att det inte luktar dåligt men känns lite instängt när man kommer hem. Vi bor i ett hus byggt -89 som hade ”självdrag”, dock helt utan ventiler och enbart en paxfläkt i badrummet som fick gå på lågvarv konstant. Vi fick kondens på insidan fönstren (såväl i kök, sovrum och vardagsrum) på vintern. Funderade av och till på lösningar men det slutade med att vi lejde bort en FTX-installation. Det blev hur bra som helst men kostar ju därefter också.
Det låter som att du helt enkelt behöver öka luftomsättningen. Budgetvarianten är att låta köksfläkten gå hela tiden, jag har dock för mig att någon inte rekommenderade den lösningen. Bättre är väl att försöka få till någon central frånluftsfläkt (och placera den så att den inte väsnas så mycket), ta upp friskluftsventiler i samtliga vardagsrum och sovrum och sedan justera in flödet någorlunda.
Det låter som att du helt enkelt behöver öka luftomsättningen. Budgetvarianten är att låta köksfläkten gå hela tiden, jag har dock för mig att någon inte rekommenderade den lösningen. Bättre är väl att försöka få till någon central frånluftsfläkt (och placera den så att den inte väsnas så mycket), ta upp friskluftsventiler i samtliga vardagsrum och sovrum och sedan justera in flödet någorlunda.
Jaa exakt.. Har startat några trådar angående detta.. Så svårt detta. Nej, och pax fläkten går ju bara vid fukt eller när någon rör sej på toaletten. I badrummet är de dock mycket bra luft . Jag har ett tag haft problem med näsan.. Ena bihålan. Ingen inflamation men nån irritation e där. Och de har jag sällan utomhus eller på ställen med god luftventilation. Men är de dålig luft och ventilation börjar näsan irritera. De händer både hemma, på jobbet eller andra ställen. Dock började de efter in flytt i huset.. Vilket oroar mej lite att de ska finnas nåtskit i huset.. Eller beror de bara på dålig ventilation...E etompau skrev:Jag tror ni har ett ventilationsproblem sett till alla trådar som du har startat.
Ja de känns som vi behöver förstärka ventilationen... Kände inget under renoveringen men efter inflytt. Jag har ett tag haft problem med näsan.. Ena bihålan. Ingen inflamation men nån irritation e där. Och de har jag sällan utomhus eller på ställen med god luftventilation. Men är de dålig luft och ventilation börjar näsan irritera. De händer både hemma, på jobbet eller andra ställen. Dock började de efter in flytt i huset.. Vilket oroar mej lite att de ska finnas nåtskit i huset.. Eller beror de bara på dålig ventilation...V Viktor_F skrev:Jag känner igen fenomenet med att det inte luktar dåligt men känns lite instängt när man kommer hem. Vi bor i ett hus byggt -89 som hade ”självdrag”, dock helt utan ventiler och enbart en paxfläkt i badrummet som fick gå på lågvarv konstant. Vi fick kondens på insidan fönstren (såväl i kök, sovrum och vardagsrum) på vintern. Funderade av och till på lösningar men det slutade med att vi lejde bort en FTX-installation. Det blev hur bra som helst men kostar ju därefter också.
Låt badrumsfläkten gå med något grundinställning av varvtalet.
När en sådan fläkt monteras över ett ventilhål i väggen så hindras luftdraget något av fläktvingarna, så se om det inte går att ställa in ett visst grundvarvtal på den.
När en sådan fläkt monteras över ett ventilhål i väggen så hindras luftdraget något av fläktvingarna, så se om det inte går att ställa in ett visst grundvarvtal på den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden