Hejsan. Som så många andra verkar ha så har jag fått ptoblem med ventilationen i min villa.

Allt började med att vi renoverade köket.
Några väggar flyttades och tillluftsventiler försvann(2st).
Det satt en tillluftsventil i gamla köket vilket jag tyckte va skumt så den ersatte jag inte. Den andra satt i sovrummet den ersatte jag med en ny. Satta också in en ny i vardagsrummet ist för den i "gamla köket". Altså är antalet tilluftsventiler samma till antal.

Sedan bytte vi den gamla fläkten....en ny fläkt som tydligen suger betydligt bättre än den gamla gjorde för nu får jag någon form av "baksug". Det stinker matos i hela tvättstugan ibland funkar det att öppna dörren i köket ibland inte.

Hjälp....

Huset är byggt 60 och jag har självdrag.
Detta är också min första tråd så ha tålamod och förståelse.
Tack för tips och hjälp.
 
Försök dra ner suget på fläkten och kanske se över tilluften. Har du frånluft i köket också?

Om du kan göra en skiss på huset och hur det är uppbyggt med vilka fläktar, ventiler etc du har så är det lättare att förstå problemet
 
Lite mer info behövs.
- Sitter fläkten i kökskåpan eller uppe på taket?
- Är det en egen kanal?

Om fläkten är kraftigare och motorn sitter i kökskåpan och trycker luften så att säga så kan det vara gamla otäta rör som gör att matoset hamnar på oönskat ställe nämligen.
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Lite mer info behövs.
- Sitter fläkten i kökskåpan eller uppe på taket?
- Är det en egen kanal?

Om fläkten är kraftigare och motorn sitter i kökskåpan och trycker luften så att säga så kan det vara gamla otäta rör som gör att matoset hamnar på oönskat ställe nämligen.
Förr satt det e oljepanna i tvättstugan som vi sedan bytt ut mot luft vatten.
Murstocken är provtryckt och inga läckor hittades då.

Ärligt så vet jag inte hur kanalerna i murstocken är fördelade men jag tror köket har en egen kanal. Anväder samma kanal som vi gjorde med den gamla fläkten.

Fläkten är av modell Ikea fläktkåpa.
När jag pratade med ventilationsfirma så sa dom att "den nya fläktens motor troligtvis är så mkt starkare att det bildas ett undertryck när oset ska ut ur skorstenen och ist sugs ner i tvättstugan där murstocken slutar"
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Försök dra ner suget på fläkten och kanske se över tilluften. Har du frånluft i köket också?

Om du kan göra en skiss på huset och hur det är uppbyggt med vilka fläktar, ventiler etc du har så är det lättare att förstå problemet

Problemet uppstår hur lågt jag än kör fläkten. Har i nu läget ingen frånluft i köket. Satt en friskluftsventil i köket innan renoveringen, men vad jag har förstått ska det inte vara en sådan ventil i köket utan man vill ha en frånluftsventil ist.

Ska rita en skiss och lägga upp.Tack
 
Nu när jag satt och gjorde skissen så upptäckte jag att vi bara har 2 friskluftsventiler på hela övervårningen, men gamla fönster. Kan det helt enkelt vara så att det saknas friskluftsventiler?
 
Det kan vara så, men gör klart din skiss jag är iallafall nyfiken
 
  • Gilla
Mangan i kax
  • Laddar…
Ritning av husets planlösning med markerade friskluftsventiler och frånluftsplatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte bästa men friskluft och frånluft är markerat.
X= frånluft finns på båda toalettern. Elektoniska fläktar.
O= friskluftsventiler av olika modeller nya/gamla. "Tallriksmodellen" i källaren.

Tack för hjälpen.
 
Kvadratiskt hål i vägg med synliga fläckar under rörisolering och en kroklist med jackor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från nedan av ett murat hål som leder upp till en skorsten, tidigare använt för köksventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är hålet som oset från köket (köket ligger precis ovanför en vårning upp) kommer ifrån. Antar att den gamla pannan använde det till något.
Fotade även rakt upp i det hålet. Det är altså murstocken som avslutas med skorstenen på taket.
 
M Mangan i kax skrev:
Nu när jag satt och gjorde skissen så upptäckte jag att vi bara har 2 friskluftsventiler på hela övervårningen, men gamla fönster. Kan det helt enkelt vara så att det saknas friskluftsventiler?
Känns spontant lite lite med två ventiler på ovanvåningen eftersom luften vill ta lättaste vägen. Kan du testa och öppna ett fönster i vardagsrummet när du lagar mat?
Vilken storlek har röret på ventilen du satt in vs det gamla som var i köket?
 
Gör testet med papper vid fläktutsuget. Fastnar pappret med en "smäck" så har du bra utsug och har då även tilluftstillströmning i samma eller större mängd.

Låter som fläkten är så effektiv att sprickor och läckor i kanaler nu gör sig påminda.
 
Spontant skulle jag säga att detta vore en bra placering av ventiler.
Handritad skiss av husets planlösning med markerade platser för in- och frånlufstventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den imkanalen känns väl inte som det bästa, för stekosluften kan du nog bara köra köksfläkten lite längre. Är frånluft ventilationen kopplad till samma kanal som köksfläkten?
Filtret på köksfläkten är nyligen rengjort?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Känns spontant lite lite med två ventiler på ovanvåningen eftersom luften vill ta lättaste vägen. Kan du testa och öppna ett fönster i vardagsrummet när du lagar mat?
Vilken storlek har röret på ventilen du satt in vs det gamla som var i köket?
Har testat att öppna dörren i köket för att öka luften. Ibland funkar det ibland inte. Kan det beror på temperaturen ute.
Allt har samma dimention som jag haft innan.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Spontant skulle jag säga att detta vore en bra placering av ventiler.
[bild]

Den imkanalen känns väl inte som det bästa, för stekosluften kan du nog bara köra köksfläktenbkite längre. Är frånluft ventilationen kopplad till samma kanal som köksfläkten?
Filtret på köksfläkten är nyligen rengjort?
A det ser fint ut vad snällt att du tar dig tid att hjälpa.
Hur det serut i murstocken är jag orsöker på men jag Tror att köket har en helt egen iom att murstocken är uppdelad i sex olika kanaler.
 
M Mangan i kax skrev:
Har testat att öppna dörren i köket för att öka luften. Ibland funkar det ibland inte. Kan det beror på temperaturen ute.
Allt har samma dimention som jag haft innan.
Jag tolkar det som, vent firman sa med baksug, att tilluften är otillräcklig och att köksluften upp på toppen av skorstenen åker ner i kanalen som går till tvättstugan vilket du lätt borde kunna känna genom att sätta igång fläkten och ställa dig vid hålet i tvättstugan.

Som sagt luften vill ta "lättaste" vägen så därför fungerade det kanske innan just för att det satt en ventil i köket plus att fläkten inte var lika effektiv som den nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.