Byggahus.se

Val av ventilation

1. M
    Medlem · 1 inlägg

Mattsson87

Medlem
    Hej!
    Som rubriken säger så är vi i valet och kvalet om ventilation.
    Förutsättningar:
    Nyss köpt hus i nordöstra Skåne från 1914 på 176 kvm fördelat på 2 plan.
    Huset står på ca 1 m tjocka stenblock där ca halva är källare, ouppvärmd, andra halvan är torpargrund.
    I dagsläget är det självdrag, men som inte riktigt fungerar. Förra ägaren bytte tak, fönster(utan vent) och bytte till jordvärme. Men ventilationen glömdes nog bort.
    Ytterväggarna består av liggande panel 28mm, panel stående 45mm, liggande panel 28mm och treetex.
    Vi kommer regla ut alla yttetväggar inne 45mm för att fälla in elen, och kommer då lägga till 45mm organisk isolering.
    Golven är uppgivna, kutterspånet ersatt med organiskt lösull och där kommer bli golvvärme.
    Alla innertak är nedrivna och höjda till originalhöjd på 285-290, där det sitter gammal pärlspont
    Tanken först var att dra rör och fästa direkt på pärlsponten då allt är öppet och lättillgängligt, lätt att ta sig både upp och ner just nu. Sen regla upp ett nytt innertak under detta.
    Gammal murstock sitter relativt centralt i huset, och kan även den användas för rördragning.

Har jag glömt något så fråga på!

Min fråga är alltså, ska jag fortsätta med självdrag, men då sätta in extra tilluft, samt nåt paxsystem eller liknande i bad och tvätt?
    Eller satsa på något mekaniskt system?
    Har diskuterat ftx lite, men vet inte om det är riktigt rätt för oss?

Kan tillägga att det finns alla möjliga allergier i familjen, bl.a pollen och mögel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.