Jag bor i nybyggd bostadsrätt. Vi har fått tillökning i familjen och vill därför göra om det stora vardagsrummet till två rum = vardagsrum och sovrum. Vi har dock bara ett tilluftsdon som i så fall hamnar i vardagsrumsdelen. Hur kan vi på bästa sätt lösa ventilationen i det nya sovrummet?
 
Buskfyggaren
V Viktoria_G skrev:
Jag bor i nybyggd bostadsrätt. Vi har fått tillökning i familjen och vill därför göra om det stora vardagsrummet till två rum = vardagsrum och sovrum. Vi har dock bara ett tilluftsdon som i så fall hamnar i vardagsrumsdelen. Hur kan vi på bästa sätt lösa ventilationen i det nya sovrummet?
Har ni mekanisk till- och frånluft eller bara mekanisk frånluft?

Du måste f.ö. kontrollera med föreningen att det är OK innan ni gör någon form av ändring i ventilationssystemet, men det kanske du har koll på?
 
Vi kommer förmodligen inte att kunna röra den befintliga ventilationen. Men tilluften i vardagsrummet är egentligen dimensionerad för hela utrymmet, så jag funderat på om det räcker att öka luftväxlingen/överluft. Vi kommer att prata med föreningen, men vill hinna utforma ett genomtänkt förslag först.
 
Ingen med tips?
 
BirgitS
En planlösning med utritade ventiler etc. kan kanske göra att fler kan bidra.
 
  • Gilla
Viktoria_G
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.