Hej, nu när det börjar bli under 0 grader ute märker jag att det blir kondens i min FTX köksaggregat (Bahco Minimaster). Temperaturreglering är ställt på 0600 enligt instruktioner.
Någon som vet vad kan det beror på och vad jag kan göra att åtgärda problemet?
Röd pil längst ner där den samlas och även vatten längst upp.
Någon som vet vad kan det beror på och vad jag kan göra att åtgärda problemet?
Röd pil längst ner där den samlas och även vatten längst upp.
I plattvärmeväxlare blir det kondens i när det är kallt ute, helt normalt.
Står det vatten nere i botten av aggregatet får du kontrollera om det är stopp i dräneringsledningen, denna brukar vara ansluten till avloppet under vasken i köket.
Blir det stora mängder vatten kontrollera så att båda fläktar fungerar och att filter inte är smutsiga.
Står det vatten nere i botten av aggregatet får du kontrollera om det är stopp i dräneringsledningen, denna brukar vara ansluten till avloppet under vasken i köket.
Blir det stora mängder vatten kontrollera så att båda fläktar fungerar och att filter inte är smutsiga.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har rengjort filtret som var smutsig men hittar inte någon dräneringsledning som är kopplat till avloppet. Det finns hål precis där jag har rittat nedre pil, borde det vara här?FrittDrag_II skrev:
I plattvärmeväxlare blir det kondens i när det är kallt ute, helt normalt.
Hålen under växlaren leder ner i en plastkopp som det är kopplat en slang till.
Ta bort köksfiltret så bör du se kopp och slang i kökskåpan.
Ta bort köksfiltret så bör du se kopp och slang i kökskåpan.
I.o.m att hålet och slangen sitter på den sida som frånluftsfläkten suger kommer det även att suga in luft genom slangen vilket gör att kondensvatten har svårt att rinna ner då fläkten är igång. Därför bör ett vattenlås finnas (vilket det troligen finns) som är förfyllt med vatten. Detta kan såklart lätt fixas, nästa gång aggregatet har kondenserat ordentligt genom att aggregatet stängs av i ca 5 min så att vattnet kan rinna ner o fylla vattenlåset.Paul1040 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden