Jag har ett till mindre hus på tomten med krypgrund. Anticimex har konstaterat förhöjda fuktvärden och påväxt. Det luktar lite i huset och på de som bor där, som kläder. Anticimex erbjuder offert på markplast och Corriventa för 45 tusen. Har ett annat företag som erbjuder reflexduk och avfuktare med fotoplasma, okänt märke för mig. Vet varken ut eller in, vill inte att huset skall rasa ihop som Anticimex sa. Kanske även behövs singel men känns som det kvittar om man ändå ska lägga plast. Utrymmet är ca 37 m2.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Lät dyrt min erfarenhet av Anticimex är att det är deras standardlösning på allt. Hur ser det ut i krypgrunden?
Det luktar rätt starkt, finns delvis lite berg och lite vatten här o där. Lite träbitar som ligger kring en stödmur. Lite påväxt på skivor. Det ligger ett berg på ena sidan så det kommer nig en del vatten därifrån. Vet inte om det är värt att kosta på dränering, innebär rivning av altan. Huset är ca 60 m2, krypgrund under en del av huset den resterande Plintgrunden mår desto bättre.Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nån ventilation i grunden?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Man får ju börja med att städa bort det mesta skräpet och kanske plasta i grunden innan man börjar fundera på avfuktare
Håller med. Städa, lägg plast på marken och skaffa en trådlös fuktmätare. Sen håller du koll på luftfuktigheten ett år (det brukar vara som fuktigast vår och höst) och ser om det behövs någon avfuktare över huvud taget.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Mycket förnuftigt tankesätt och absolut det en seriös firma som Anticimex borde rekommendera.useless skrev:
Deras malande om om avfuktare, lika variationsrik som en göks sång, är bara oseriöst tycker jag.
På den tiden, 80-talet, då jag jobbade med besiktningar av hus så var aldrig avfuktare ett alternativ, undrar om dom fanns ens. Åtgärderna var att komplettera med ventiler, även ute i hörnen, rensa bort allt organiskt material som låg utspritt. Ev, dränera ut fritt stående vatten, avjämna med lite singel, lägga plast och lite singel uppe på den. Fixt och färdigt utan strömkonsumerande maskiner.
Inte fasen behöver man mäta allt. Bara ytterligare en källa till oro.
Städa krypgrunden och lägg på plast och se till att ventilationen är ok.
Spruta klorin och döda eventuella påväxten.
Avvakta och se resultatet efter ett år.
Bara för att luftfuktigheten råkar vara över ett teoretiskt värde så är inte det det samma som att det skall bli problem. Vi är så jäkla fokuserade på mätningar, eventuellt farlig ämnen och problem så hela glädjen av att ha ett hus går förlorad.
Städa krypgrunden och lägg på plast och se till att ventilationen är ok.
Spruta klorin och döda eventuella påväxten.
Avvakta och se resultatet efter ett år.
Bara för att luftfuktigheten råkar vara över ett teoretiskt värde så är inte det det samma som att det skall bli problem. Vi är så jäkla fokuserade på mätningar, eventuellt farlig ämnen och problem så hela glädjen av att ha ett hus går förlorad.
Tack för era kloka svar, det låter vettigt att börja så.
Angående plasten eller aeroflexduken som försäljaren påstår höja temperaturen i krypgrunden. Han menar att plasten är sladdrig och går sönder snabbt. Nu är det ju inget utrymme som man ålar sig i för skojs skull så den risken är mindre.
Känns även onödigt med en avfuktare som kan avfukta 200m2 när det endast rör sig om 37 m2. Kanske iså fall finns någon mindre variant.
Angående plasten eller aeroflexduken som försäljaren påstår höja temperaturen i krypgrunden. Han menar att plasten är sladdrig och går sönder snabbt. Nu är det ju inget utrymme som man ålar sig i för skojs skull så den risken är mindre.
Känns även onödigt med en avfuktare som kan avfukta 200m2 när det endast rör sig om 37 m2. Kanske iså fall finns någon mindre variant.
TS, du kanske kan få lite tips och inspiration här....
https://www.byggahus.se/forum/threa...kador-i-krypgrund.329327/page-13#post-3489584
https://www.byggahus.se/forum/threa...kador-i-krypgrund.329327/page-13#post-3489584
Du behöver inte köpa mätutrustning då dessa åtgärder jag beskrev normalt sett löser eventuella problem.D Derbyboy skrev:
Mem visst vill man mäta och kontroll på allt så är det väl bra med en bekräftelse på att det fungerade. Något jag aldrig skulle lägga en krona på.
