Hej,
Vi har nyss flyttat in i ett hus från 1924 med självdrag. Vi ska nu sätta in ett par tilluftsventiler.
Fråga
Vi tänkte sätta en tilluftsventil per rum. Vart är det bäst att sätta dem?
Nuvarande ventilation
Nedervåning: utöver köksfläkten och eldstaden sitter det en (frånluft?)ventil i vardagsrummet som jag antar är kopplad rätt in i murstocken.
Övervåning: i de båda sovrummen sitter det (frånluft?)ventiler som jag antar är kopplad rätt in i murstocken.
Bilder
Bifogade.
Stort tack!
Vi har nyss flyttat in i ett hus från 1924 med självdrag. Vi ska nu sätta in ett par tilluftsventiler.
Fråga
Vi tänkte sätta en tilluftsventil per rum. Vart är det bäst att sätta dem?
Nuvarande ventilation
Nedervåning: utöver köksfläkten och eldstaden sitter det en (frånluft?)ventil i vardagsrummet som jag antar är kopplad rätt in i murstocken.
Övervåning: i de båda sovrummen sitter det (frånluft?)ventiler som jag antar är kopplad rätt in i murstocken.
Bilder
Bifogade.
Stort tack!
Tilluft i sovrum, v-rum och matsal montera i fönsterkarm eller närheten av fönster , gärna en bit upp mot fönstrets övre del. Stäng ventiler na i murstocken i sovrummen. I badrummet måste ni ha en fläkt som går konstant på låga varv och gärna ökar vid fuktbelastning.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Stänger du ventilerna i sovrummet kommer du med all säkerhet att inte att få friskluft till sovrummen även om du sätter in friskluftsventiler där . Med tilluftsventiler och bevarande av ventilerna i murstocken behöver även dörren till rummet vara stängd för att det ska fungera. Ta gärna o prova genom att ta bort tätningslisten i överkant fönstret och känn om det blåser in luft där när dörren är öppen vs stängd
Tror du det finns ett drag där om murstocken inte är varm ?E exerg skrev:Stänger du ventilerna i sovrummet kommer du med all säkerhet att inte att få friskluft till sovrummen även om du sätter in friskluftsventiler där . Med tilluftsventiler och bevarande av ventilerna i murstocken behöver även dörren till rummet vara stängd för att det ska fungera. Ta gärna o prova genom att ta bort tätningslisten i överkant fönstret och känn om det blåser in luft där när dörren är öppen vs stängd
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden