E
Hej,

Bor i ett tvåplans 60-tals hus i lättbetong med självdrag och en fläkt i badrummet. Ventilationen är rätt kass och vi sover med öppna fönster så fort värmen tillåter. Orginal radiatorer på övervåningen och eftermonterad golvvärmen på BV värms av en CTC BVP.

Dock lider både jag och minst ett av två barn av pollenallergi och jag börjar inse att det är ohållbart med dagens usla ventilation. Jag har lite frågor angående alternativ:

Frågor
FTX
- verkar vara den vanligaste rekommendationen. Möjlighet att filtrera friskluften och okej driftskostnad. Däremot lite för hög installationskostnad i dagsläget. Kan man köra bara FTX på övervåningen, dvs sovrummen? Det skulle underlätta installationen om man inte behöver leda tillbaka friskluft till BV.

Mekanisk frånluft
- Jag sätter en fläkt på befintliga frånluftskanaler och monterar friskluftsventiler. Friskluftsventilerna kan såklart filtreras. troligen låg installationskostnad.

Finns det andra framgångsrika sätt att reducera pollen i inomhusluften och förbättra allmänventilationen samtidigt?

Hoppas ödmjukt på svar

/ Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.