Hej! Har ett sovrum som får in luft via ett hål som är 125mm i diameter och 300mm djupt (betongvägg). Finns ett galler mot fasaden och en enkel ventil som består av en runt platta som det går att skruva på för att minska flödet. Påminner om ventilen KIR som säljs av Lindab - För att få ner ljudnivån monterade byggherren ett ljudisolerande material på insidan av själva "plattan".

Min uppfattning är att lösningen varken erbjuder bra luftflöde eller ljudisolering och vill därför se vilka möjligheter som finns.

ALTERNATIV A
CIRKULÄR LJUDDÄMPARE HRF från Hallströms ca 550 kr
Ska den här monteras på något speciellt sätt så att den ansluter fullt mot yttergallret och ventilationsdonset på insidan?

ALTERNATIV B
FL 125 - 600 Alu ca 170 kr
Ska ge bäst ljuddämpning i utsträckt läge men tyvärr finns produkten inte i 300mm - men tänker att det kanske går att trycka ihop den..?

ALTERNATIV C
Inno 125 ca 100 kr
Fick dålig kritik i tråden Ventilationen låter som ett propellerplan.. I samma tråd rekommenderas Alt B.

ALTERNATIV D
AKU COMP FLEXIBEL LJUDDÄMPARE LÄNGD 600 MM - ca 300 kr
Snarlikt Alt. B men dyrare.

ALTERNATIV E
VÄGGVENTIL FRESH TL80DE DB-S BULLERDÄMPAD, produktblad, ca 550 kr
Det finns inget som klär väggarna i hålet. Borde jag haft en sådan här?

Har en Nibe F750.

Hur bör jag tänka här?

Hälsninga Erik

EDIT1: Skriv till alt. E
EDIT2: Laddade upp bilder

• Hand håller en rund ventilplatta med ljudisolerande material, tänkt för att minska ljud och justera luftflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil med rund platta i en betongvägg som ger dåligt luftflöde och ljudisolering i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Ja bullerdämpad Fresh alt. E fungerar bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.