Ventilation
ador: [citat] En till sak jag kan tänka mig är att om man har 40-45 grader på t.ex. en kallvind under säg 8h i några efterföljande varma dag så buffrar isoleringen upp den värmen efter hand. Denna värme strålar givetvis ut via ditt tak men den strålar givetvis denna värme inåt också. T.ex. ifall det blir 30 grader i ventilationsmaterialet nere mot innertaket och du har säg 27 grader på
emission: Hej! Jag kommer eventuellt att tvingas dra imkanalen (från T-röret som kommer ut från väggen, till kökfläktskröken) genom ett eller två köksskåp. Min tolkning har hela tiden varit att jag ska hålla minst 30 mm avstånd till brännbart, dvs. själva skåpen och dess inredning. Dock med undantag för genomföringarna, som inte har det kravet, vilket är lite lustigt. Samtidigt tycker jag
spuun: Försöker hitta lite dokumentation över Bacho ACC FTX, men går bet. Någon som råkar sitta på något? Är framför allt intresserad av vad det är magiska vredet med fyra steg (0 till 3) är till för. Det står bara att det ska stå på 3 i vårt hus. Vad avgör vad det ska stå på? Verkar som det är någon grundhastighet på fläktarna.
Johan_Grip: Vi valde att ha en frånluftsvärmepump både för uppvärmning (vattenburen golvvärme) och ventilation. Den ska placeras i hallen (uppe till höger på skissen där jag har markerat med G). Sen drog vi ventilationsrör mellan takreglarna bort till badrum och bastu, och ut till vardagsrummet. Så den hämtar gammal och varm luft från badrum, bastu och vardagsrum. Bäst hade varit att hämta
Segge: Vermikulit, men det gäller väl bara rökkanal? Mitt spirorör borde hålla sig väl på avstånd från brännbart för att klara EI30. Men även om jag måste fylla den blir det problem med ej proppade anslutningar.
OmpaOmpaa: Tjena! Det är lite oklart exakt vad som gjorde vad i våra förändringar. Vi hade en kanal till köksfläkten som var helt igensatt av vermikulit från en gammal skorstensrenovering som förra ägarna gjorde. När vi hade rensat ut den så blev det lite bättre drag i kåken. Vi valde även att installera en luft/luft-värmepump i vintras som värmde under vintern och sedan har agerat AC under
King Average: [citat] Aha, du tänker så! Jao, kan nog vara smart att se över att automationen för sommarläget som du säger, så den är korrekt. Tror IVT per default stänger av framledningen och circulationen efter 17 grader på utemätaren men vet inte hur NIBE-burkar agerar och om ev innegivare kan starta produktionen igen.
patrik1977: Hej! Frånluftsventiler av tallriksmodell. Ser ut så här https://www.buildor.se/habo-tallriksventil-85?utm_source=google_shopping&&gclid=CjwKCAjwm_P5BRAhEiwAwRzSO8MX14BrLmlQ7lL3i3s9CMpArqimBWCbiqJlOibcbgbxR6sEwoEJrRoCCbEQAvD_BwE
Claes Sörmland: Annars sitter ju ett filter så fort detta rör når ACJ:n. Akta dig för att blockera luftflödet.
boschkenta: Har också samma problem i vårt suterränghus byggt tidigt 70-tal. Lite grävande utanför det rum som upplevdes som fuktigast visar att plattan sticker ut utanför väggarna och samlar vatten. Tydligen vanligt på 70-talshus att det ser ut så. Avfuktare är i vårt fall en tillfällig lösning innan omdränering osv. Så mitt råd är att ta en spade och gräva lite om du har ett hörne där
KoSmoS69: Behöver hjölp med OVK, VK offert, kan starta 27 augusti. vid frågor ring 0737606656 Viktor, eller maila : viktor.projektledning@outlook.com
bassetasse: [citat] [citat] Jag kontaktade Semofix som svarade att finns inget filter eller liknande som måste rengöras i plåtlådan bakom elementet, så låt bli att lossa elementet om Du inte känner att tvunget vill göra det.... Fick däremot rådet nyligen att dammsuga det utifrån, d v s gallret som sitter på fasaden om Du har mölighet.
Jonazz: [citat] Tack, så är det naturligtvis. Jag har eventuellt en 45-graders krök, om jag inte väljer slang ända ifrån spiroröret till fläkten.
Josth: Ja det låter bra. Utrymmet i taket mellan takstolarna måste absolut gå att utnyttja för ventilationsrör. Finns ju även böjliga/flexibla rördelar om det behövs.
Buskfyggaren: [citat] Vi anlitade http://www.brommasotarna.com/ för några år sedan för att kontrollera våran ventilation och få förslag på åtgärd, bra service! Lägenhet dock.
anders07: Du behöver både tilluft och frånuft. I mitt garage har jag en "PAX" fläkt inne i en luftkanal brevid porten och en tilluftventil längst in i garaget (hela garaget är under mark) och det fungerar fint. Du bör ju dock fundera om du verkligen ska ha organiskt material på väggarna? Bättre är det i så fall att putsa väggarna och sen måla med kalk- eller silikatfärg som kan "andas". Ett
bengttt65: Har du någon annan yttervägg där du möjligtvis kan sätta ventilen i fönsterkarmen? T.ex. Under sommaren lär det bli otroligt varmt i uterummet (vi har ett själva) och då blir ju luften som kommer in också oerhört varm. Skulle rekommendera sätta upp tilluft på annan plats.
DenNyfikne: Hej alla, tack för era svar, jag var nog ute efter en billig mirakellösning, men i dessa varma dagar så är det nog bara att stå ut, och sätta in lite fläktar. Som ni skriver så är fönstren våra tilluftsdon som får öppnas på kvällarna. Har beställt en tyst fläkt som kan vara på om natten förhoppningsvis för att hjälpa till med luftflödet.
BirgitS: [citat] Normalt ska det inte finnas frånluft i sovrum utan tilluft. 2. Pröva om ett öppet fönster påverkar något.
eanders: [citat] Är ansvarig för ett äldreboende som har styrd ventilation och bergvärme. Vi satte in ett kylbatteri i ventilationen och kör runt brainen från borrhålen till detta. Startar när temperaturen blir för hög inne, tror det är ställt på 23 grader. Vi har 22 grader stadigt oavsett utetemp. Kolla med Swegon eller din leverantör av FTX aggregatet hur ni kan koppla samman systemen för
Jonazz: [citat] Då förstår jag (ser nu att det står 150 vid strecket...). Om du absolut inte vill flytta genomföringen (vilket jag förstår), så måste du ju bygga in den böj du behöver ha på röret. En möjlighet är att bygga en låda i plåt eller gips, som du själv skriver. En annan möjlighet är att låta hela röret gå inuti ett överskåp, men det kanske inte går ihop med övriga
Gustav Olsson: [citat] Det blev som på bilden. Tilluftsventiler och Pax-fläkt i garagedelen samt självdrag i förrådet. Ska sätta in element i förrådet till vintern. Nöjd med lösningen hittills.
Brodern: Här är min. Upptäckte igår när ja skulle justera hastighet.
Rabbithole: Alla luft-luft värmepumpar har motordelen utomhus och inne bara en fläkt som cirkulerar luften. Nya modeller är rejält tysta och om det är för högljutt är ditt case med någon som helst fläkt kört tyvärr. Då är rimligaste chansen att bygga en större stuga eller typ källare. Här är ett exempel på en modern och tyst luftvärmepump som kan värma/kyla effektivt
Blizzard5500: Till luft brukar man ha i vardagsrum, sovrum torra utrymmen, frånluft i våta utrymmen tex tvättstuga, badrum.
Fixerskan: Tillverkarna av enheter motsvarande dem som vi har installerat dvs fläkt genom yttervägg som växlar riktning var 70:nde sekund och återvinner värmen rekommenderar att man fortsatt har frånluftsfläktar som skapar undertryck i våta utrymmen. Finns några tillverkare, Lunos var tidigt ute, Flexit, Blauberg, Bosch, NIBE mm. Finns en del nyttigt att läsa på tillverkarnas hemsidor. Principen
StefanBS: Tack för svar. Fattar att en badrumsfläkt inte räcker men kanske bättre än ingen ting?
Fbe79: Hej Vi upptäckte att att dom gamla eternitrören på vinden hade gått sönder så vi valde att sanera dessa. Vill sätta in nya rör det handlar om 2 rör på ca 5m styck som ska in i befintliga öppningar i murstocken. Ventilationen kommer från ett badrum och ett sovrum. Vad behöver man tänka på? Är det bara att mura fast rören i murstocken?