6 597 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Förbättra ventilation i hus med självdrag
Hej!
Jag och min fru köpte ett hus från 1954 i höstas och flyttade in vid årsskiftet. Huset är totalt 175 kvm fördelat på källare, markplan och övervåning. Vi har en pelletspanna och ventilerar med självdrag. I vintras upplevde jag att allt ventilationen fungerade bra när det var stor temperaturskillnad mellan ute / inne men nu när det är upp emot 24 grader och hög luftfuktighet så blir ovanvåningen, där sovrummen ligger, riktigt kvav och hemsk att vistas i. Enda stället där det egentligen är behagligt är i källaren där vi dessutom inte har någon värme på elementen (vi har träningsrum i källaren så vi försöker hålla det så kallt som möjligt).
Till frågan; vad kan vi göra för att förbättra ventilationen när det blir väldigt små skillnader mellan ute / innetemperatur? Förbättra draget i frånluften med en dragförbättrare? Skapa bättre förutsättningar för tilluft på något våningsplan? Just nu försöker vi stänga in värmen i pannrummet så mycket som möjligt eftersom vi inte vill värma källaren, är det dumt?
Vi bytte även köksfläkt i helgen och insåg att ventilationskanalen där luft ska gå ut är igensatt, oklart om den har satts igen eller aldrig någonsin varit öppen. Vi har inte grävt färdigt i det än men det känns som att det kan ge totala luftflödet ett lyft om vi från ordentlig frånluft från köket?
Alla tips vi kan testa välkomnas
Jag och min fru köpte ett hus från 1954 i höstas och flyttade in vid årsskiftet. Huset är totalt 175 kvm fördelat på källare, markplan och övervåning. Vi har en pelletspanna och ventilerar med självdrag. I vintras upplevde jag att allt ventilationen fungerade bra när det var stor temperaturskillnad mellan ute / inne men nu när det är upp emot 24 grader och hög luftfuktighet så blir ovanvåningen, där sovrummen ligger, riktigt kvav och hemsk att vistas i. Enda stället där det egentligen är behagligt är i källaren där vi dessutom inte har någon värme på elementen (vi har träningsrum i källaren så vi försöker hålla det så kallt som möjligt).
Till frågan; vad kan vi göra för att förbättra ventilationen när det blir väldigt små skillnader mellan ute / innetemperatur? Förbättra draget i frånluften med en dragförbättrare? Skapa bättre förutsättningar för tilluft på något våningsplan? Just nu försöker vi stänga in värmen i pannrummet så mycket som möjligt eftersom vi inte vill värma källaren, är det dumt?
Vi bytte även köksfläkt i helgen och insåg att ventilationskanalen där luft ska gå ut är igensatt, oklart om den har satts igen eller aldrig någonsin varit öppen. Vi har inte grävt färdigt i det än men det känns som att det kan ge totala luftflödet ett lyft om vi från ordentlig frånluft från köket?
Alla tips vi kan testa välkomnas
Är det 24 grader utomhus är det svårt att få det kallare inomhus utan att använda någon kylanläggning.
Kanske ska ni fundera på en luftvärmepump på ovanvåningen, kan funka både för uppvärmning och kylning.
Koll av ventiler i huset verkar också vara nödvändigt.
En fläkt kanske i badrum.
Kanske ska ni fundera på en luftvärmepump på ovanvåningen, kan funka både för uppvärmning och kylning.
Koll av ventiler i huset verkar också vara nödvändigt.
En fläkt kanske i badrum.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Absolut, det största problemet är att luften känns stillastående. Men som du säger, det lär inte bli kallare om vi växlar in ny uteluft
.
Vi har vart inne på att sätta in en luftvärmepump på mellanvåningen för att komplettera uppvärmningen på vintern men även för att skapa ett behagligare klimat på sommaren. Så det kanske får oss att skynda på den processen lite.
Glömde nämna att vi har en mekanisk frånluftsventil i tvättstugan (källaren) och i badrummet (mellanplan).
Vi har vart inne på att sätta in en luftvärmepump på mellanvåningen för att komplettera uppvärmningen på vintern men även för att skapa ett behagligare klimat på sommaren. Så det kanske får oss att skynda på den processen lite.
Glömde nämna att vi har en mekanisk frånluftsventil i tvättstugan (källaren) och i badrummet (mellanplan).
Vädra/solskydda rätt är knepet.
Stäng allt när det börjar bli varmt på morgonen och håll stängt, solskydda fönster med markiser.
När det börjar bli svalare ute öppnar man korsdrag, en dörr eller fönster på bottenvåningen, och så många det går på övervåningen, givetvis myggnät på alla.
Stäng allt när det börjar bli varmt på morgonen och håll stängt, solskydda fönster med markiser.
När det börjar bli svalare ute öppnar man korsdrag, en dörr eller fönster på bottenvåningen, och så många det går på övervåningen, givetvis myggnät på alla.
En frånluftsfläkt i duschen med en underhållsventilation och högläge när det är fuktigt. Det kommer inte att göra det kallare direkt. Men man får bättre ventilation och blir av med en del fukt.
Kylan får vi lösa separat, största problemet är att luften blir stillastående på övervåningen. Vi har frånluftsfläkt i källaren och på mellanplan (där vi duschar). Men på övervåningen har vi bara ventiler som leder ut längs med murstocken.
Jag var lite inne på att montera en dragförbättrare på skorstenen för att få ett visst "sug", men det kanske inte hjälper eller alls är bra? Annars kanske det är bra att börja överväga mekanisk frånluft på övervåningen också för att få lite snurr? Eller är risken att vi förstör hela självdragsfunktionen då?
Tack för era svar, vi testar lite olika under sommaren för att se hur det ter sig!
Jag var lite inne på att montera en dragförbättrare på skorstenen för att få ett visst "sug", men det kanske inte hjälper eller alls är bra? Annars kanske det är bra att börja överväga mekanisk frånluft på övervåningen också för att få lite snurr? Eller är risken att vi förstör hela självdragsfunktionen då?
Tack för era svar, vi testar lite olika under sommaren för att se hur det ter sig!
Hej! Hur gick det med självdragsförbättringen? Jag är själv i samma problemsituation. Funderar på att installera en dragförbättrare i skorstenen, gjorde ni det? Funkade det bra isåfall?
Tjena!
Det är lite oklart exakt vad som gjorde vad i våra förändringar. Vi hade en kanal till köksfläkten som var helt igensatt av vermikulit från en gammal skorstensrenovering som förra ägarna gjorde. När vi hade rensat ut den så blev det lite bättre drag i kåken. Vi valde även att installera en luft/luft-värmepump i vintras som värmde under vintern och sedan har agerat AC under sommaren. Allt tillsammans har gjort att vi har haft lite bättre flöde på luften här hemma och märkbart svalare på ovanvåningen under sommaren. Men vi installerade aldrig någon dragförbättrare, och jag har i efterhand svårt att se att det hade hjälpt våran situation.
Det är lite oklart exakt vad som gjorde vad i våra förändringar. Vi hade en kanal till köksfläkten som var helt igensatt av vermikulit från en gammal skorstensrenovering som förra ägarna gjorde. När vi hade rensat ut den så blev det lite bättre drag i kåken. Vi valde även att installera en luft/luft-värmepump i vintras som värmde under vintern och sedan har agerat AC under sommaren. Allt tillsammans har gjort att vi har haft lite bättre flöde på luften här hemma och märkbart svalare på ovanvåningen under sommaren. Men vi installerade aldrig någon dragförbättrare, och jag har i efterhand svårt att se att det hade hjälpt våran situation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
