Byggahus.se

Kyla i frigge-studio

1. Niclas Gustafsson
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har flyttat ut min musikstudio till isolerad 10kvm friggebod pga trångt bostadshus.
    Monterat (tillfälligt) en Pax Calima i frånluftshålet pga att den var den tystaste fläkten för rimliga pengar jag kunde hitta. MEN jag vill ha det kallare, eller iallafall större omsättning på luften. Jag spelar blåsinstrument och luften blir dålig fort även med fläkten på 2400rpm.

En luft/luft vp blir för högljudd. Om det inte finns någon slags ljuddämpare, och med hela motordelen utomhus?

jag googlar och googlar men hittar inget vettigt. :/

2. Åsa Lund
    Medlem · Nivå 15
    Hur mycket hål har du för tilluft?

3. Niclas Gustafsson
    Medlem Nivå 1
    Ett 80mm hål vid golvet på motsatt vägg från fläkten och en glipa ovanför treglasfönstret.

4. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Alla luft-luft värmepumpar har motordelen utomhus och inne bara en fläkt som cirkulerar luften. Nya modeller är rejält tysta och om det är för högljutt är ditt case med någon som helst fläkt kört tyvärr. Då är rimligaste chansen att bygga en större stuga eller typ källare.

Här är ett exempel på en modern och tyst luftvärmepump som kan värma/kyla effektivt
    https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/hero-25