2 172 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tilluftsdon placering
Hejsan forumet!
Vi bor i ett 1,5-planshus med mekanisk frånluft, byggt -78 där vi har problem med att främst ett av sovrummen på ovanvåningen ventileras dåligt, och det märks inte minst nu i dessa varma dagar då det även vid tvärdrag känns som att luften ej cirkulerar ordentligt i det rummet. Vi har spaltventiler i fönstren på ovanvåningen, men vad jag har läst nu, så gör de allmänt inte mycket nytta. Vi är inne på att köpa en snygg takfläkt för att vispa runt luften bättre, men då vi har lågt i tak så känns det inte helt klockrent.
Som jag förstår det så kan man till att börja med sätta in ett riktigt tilluftsdon. Så mina frågor är nu om det spelar roll att sätta donet på skuggsidan eller solsidan av huset, samt även hur stor skillnad det gör om det sitter i takhöjd respektive golvhöjd.
Jag är rädd för att man bara drar in mer varm luft nu på sommaren om jag sätter den på solsidan? På dagarna nu stänger vi alla fönster och drar ner persienner på ovanvåningen för att inte varm luft ska sippra in ju. Å andra sidan känns det logiskt att yttertemperaturen är den samma oavsett sida av huset, i alla fall på denna höjd?
Följdfråga; ska man ha ett vanligt passivt don, eller ett don med motor?
Tack på förhand!
Vi bor i ett 1,5-planshus med mekanisk frånluft, byggt -78 där vi har problem med att främst ett av sovrummen på ovanvåningen ventileras dåligt, och det märks inte minst nu i dessa varma dagar då det även vid tvärdrag känns som att luften ej cirkulerar ordentligt i det rummet. Vi har spaltventiler i fönstren på ovanvåningen, men vad jag har läst nu, så gör de allmänt inte mycket nytta. Vi är inne på att köpa en snygg takfläkt för att vispa runt luften bättre, men då vi har lågt i tak så känns det inte helt klockrent.
Som jag förstår det så kan man till att börja med sätta in ett riktigt tilluftsdon. Så mina frågor är nu om det spelar roll att sätta donet på skuggsidan eller solsidan av huset, samt även hur stor skillnad det gör om det sitter i takhöjd respektive golvhöjd.
Jag är rädd för att man bara drar in mer varm luft nu på sommaren om jag sätter den på solsidan? På dagarna nu stänger vi alla fönster och drar ner persienner på ovanvåningen för att inte varm luft ska sippra in ju. Å andra sidan känns det logiskt att yttertemperaturen är den samma oavsett sida av huset, i alla fall på denna höjd?
Tack på förhand!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Så här sommartid om du har sjävdrag så kommer varm luft stiga i huset och ta sig ut på övervåningen då värmen ute sabbar ventilationen och det blir näst intill obefintligD DenNyfikne skrev:Hejsan forumet!
Vi bor i ett 1,5-planshus byggt -78 där vi har problem med att främst ett av sovrummen på ovanvåningen ventileras dåligt, och det märks inte minst nu i dessa varma dagar då det även vid tvärdrag känns som att luften ej cirkulerar ordentligt i det rummet. Vi har spaltventiler i fönstren på ovanvåningen, men vad jag har läst nu, så gör de allmänt inte mycket nytta. Vi är inne på att köpa en snygg takfläkt för att vispa runt luften bättre, men då vi har lågt i tak så känns det inte helt klockrent.
Jag är rädd för att man bara drar in mer varm luft nu på sommaren om jag sätter den på solsidan? På dagarna nu stänger vi alla fönster och drar ner persienner på ovanvåningen för att inte varm luft ska sippra in ju. Å andra sidan känns det logiskt att yttertemperaturen är den samma oavsett sida av huset, i alla fall på denna höjd?Följdfråga; ska man ha ett vanligt passivt don, eller ett don med motor?
Tack på förhand!
Det ska tydligen vara bra att sätta tilluftsventilen på lägre höjd bakom radiatorn om det finns ett sådant. Trycket ökar uppe vid innertaket vilket motverkar den mekaniska ventilationen. Vill man ha svalt på övervåningen är det en luftluftvärmepump med kyla man ska satsa på.
Enkel lösning, de tider då det är riktigt varmt och soligt, är att öppna fönstret i sovrummet på kvällen när luften är svalare och ställa en liten fläkt där som vänds så att den svala luften blåses in i rummet. Lampor måste vara släckta annars flyger insekter in.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej alla, tack för era svar, jag var nog ute efter en billig mirakellösning, men i dessa varma dagar så är det nog bara att stå ut, och sätta in lite fläktar. Som ni skriver så är fönstren våra tilluftsdon som får öppnas på kvällarna. Har beställt en tyst fläkt som kan vara på om natten förhoppningsvis för att hjälpa till med luftflödet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden