3 388 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Nackdel med skjutmuff?
Finns det någon nackdel med att använda skjutmuff? Tänker på ex tryckfall, täthet etc? Har iofs i princip dragit klart alla rör (ny FTX), men om jag använt skjutmuff på en del ställen hade rördragningen gått enklare. Ni vet annars när man ex ska få ihop två olika sektioner och man måste trixa fram och tillbaks i vilken ordning de sista bitarna sätt på plats för att få ihop allt.
Jag håller nu på och gör om avluft/uteluft som går till en kombihuv. För att förenkla detta moment då jag inte kan göra klart allt permanent i detta skede (pga senare målning som ska göras) funderar jag på att använda skjutmuff. Då jag jag enkelt lossa delar vid målning utan att behöva kapa/skruva passa om rör. Vad tror ni?
Jag håller nu på och gör om avluft/uteluft som går till en kombihuv. För att förenkla detta moment då jag inte kan göra klart allt permanent i detta skede (pga senare målning som ska göras) funderar jag på att använda skjutmuff. Då jag jag enkelt lossa delar vid målning utan att behöva kapa/skruva passa om rör. Vad tror ni?
Bästa svaret
Skjutmuff är lika bra som skarvmuff vad gäller täthet, kom ihåg att markera på röret så att muffen hamnar på mittan av skarven.
Är silikonspray "gummivänligt", dvs det påverkar inte nippelngummit på något negativt sätt? Nippelgummit brukar ju varit lite "pudrat" från fabrik.G Golonka skrev:
mvh
Richard
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Silikonspray eller silikonfetter används specifikt för att skydda och förlänga livet på gummidetaljer av allehanda slag, så enda nackdelen som begränsar användningen är där man inte vill ha permanent hal yta.
Använt silikon på gummi i säkert 30 år. Aldrig märkt annat än fördelar för gummit. Men det kan kanske finnas någon gummivariant som inte gillar det, men som sagt inget jag stött på.
Använt silikon på gummi i säkert 30 år. Aldrig märkt annat än fördelar för gummit. Men det kan kanske finnas någon gummivariant som inte gillar det, men som sagt inget jag stött på.
Klicka här för att svara